نکات مهم برای داشتن یک تدریس فعال وموفق

نکات مهم برای داشتن یک تدریس فعال ، موفق و رضایت بخش

معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.

نکات مهم  برای داشتن یک تدریس فعال ، موفق و رضایت بخش

۱-در هنگام ورود به کلاس سلام بدهیم.
۲- با نام خدا و  توکل بهاو کلاس را شروع کنیم .
۳-به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفط می کنند

Image result for ‫بقیه در ادامه مطلب متحرک‬‎


Image result for ‫عکس دانش اموزان در کلاس درس‬‎

4-درامرتدریس خلوص نیت داشته و تقوا را رعایت کنیم.
۵-.با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
۶-. زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم .
۷-سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
۸- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
۹-تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریموآرامش خود را حفظ کنیم.
۱۰-  سعه ی صدر داشته باشیم .
۱۱- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم . ۱۲-  وقت کلاس رابا مطالب بیهوده و بی ارزش  صرف نکنیم.
۱۳-  وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
۱۴-  اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
۱۵-  از بزرگان و شخصیتهای دینی  و علماء با احترام نام ببریم.
۱۶-  از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت پرهیز کنیم.
۱۷-  پرگوئی نکنیم، کم گوی گزیده گوی چون دُر
۱۸-  رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.
۱۹-  از تعصب بیجا پرهیز کنیم.
۲۰-  از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
۲۱- کلمات و جملات  خود را رسا و روان ادا کنیم.
۲۲-  از داشتن تکیه کلام بپرهیزیم..
۲۳- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.
۲۴- آرام و شمرده تدریس کنیم.
۲۵-  ساده ولی  عمیق تدریس کنیم.
۲۶-  در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
۲۷-  ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.
۲۸-  بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
۲۹-  در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
۳۰-  به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
۳۱- از تشویق به موقع غافل نشویم..
۳۲-  با دانش آموزان همدردی کنیم
۳۳-  سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.
۳۴-  کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
۳۵-به کار خویش ایمان داشته باشیم.
۳۶- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.
۳۷-   سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
۳۸-  پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.
۳۹-  بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.
۴۰- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم..
۴۱-  سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم.
۴۲-  مقررات خشک و افراطی را از کلاس دور کنیم.
۴۳- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
۴۴- در تدریس سعی کنیم از روش تدریس فعال استفاده کنیم.
۴۵-  بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
۴۶-  در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
۴۷-  به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
۴۸- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
۴۹-  . به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.
۵۰-  از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.
۵۱-  از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.
۵۲-  به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.
۵۳- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.
۵۴- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.
۵۵- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
۵۶- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
۵۷-  دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.
۵۸- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان دیدیم، از ادامه تدریس خودداری ،وبا روش های خاصی کلاس را زنده کنیم.
۵۹-  سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.
۶۰- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
۶۱- درس را مرحله به مرحله تدریس کنیم.
۶۲- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.
۶۳-  از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
۶۴-  در انتهاجمع بندی درس را فراموش نکنیم.
۶۵-  از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابتپرهیز کنیم.
۶۶- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت ثابت نمانیم.
۶۷- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان

- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
۶۹-  در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
۷۰-  در انتهای تدریسخلاصه ی درس را بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.
۷۱-  ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .
۷۲-  در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.
۷۳-  نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
۷۴- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
۷۵- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.
۷۶- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.
۷۷- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.
۷۸-  فرصت انتقاد از خودمان را به دانش آموزان بدهیم.
۷۹-  اگر پاسخ سوالی را نمی دانیم سعی کنیمبه  جلسه آینده موکول کنیم تا جواب را بیابیم.
۸۰- تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم .

 ۸۱-    هیچ وقت به دانش آموز جواب نادرست ندهیم.

منابع : ۱-  ماهنامه فرهنگ و تعاون  ۲- مجلات پیوند ۳- مشاوره از فرهنگیان


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩٥/٧/٦ | ٧:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]