روشهای فعال تدریس

 

با تشکر از مدیریت وبلاگ یاد دهی یاد گیری

 


-1 معلم، سئوالی را برای بررسی کردن به دانش آموزان ارائه می نماید.معلم باید اطمینان حاصل کند که دانش آموزان مساله را فهیمده اند و بدانند که دنبال چه چیزی می گردند و چگونه باید این راه را ادامه دهند و چگونه مسیر درست را انتخاب نمایند.

-2 معلم فکر کردن را در دانش آموزان با گفتگو و پرسش برانیگزاند و از آنها بخواهد با ارائه مثال ها ونامثال ها، مساله را دنبال کنند.

-3 معلم فعالیت هایی طرح ریزی نماید که الگوهای جدید را ایجاد نماید.

-4 معلم از مدل های مختلف آموزشی و ابزار کمک آموزشی برای تدریس بهره ببرد.

-5 در ارزشیابی نیز از مسایل استفاده نماید که توانایی آنها را در کشف مقاصد جدید بسنجد.

-6 از نتیجه گیری سریع براساس یک یا دو نمونه به عنوان شاهد خوددداری کند.

اکتشاف یک مطلب در کلاس درس باید روال منطقی داشته باشد و تا حدودی نمایانگر یک مکاشفه واقعی با محیطی منطقی باشد.

-7 دانش آموزان را به طور مرتب در جریان پیشرفت هایشان قرار دهید.

یادگیری اکتشافی فرایندی است که دانش آموز به طور مستقل و با راهنمایی معلم یا بدون آن، اصل یا قانونی را کشف نموده و مساله ای را حل می کند.

ویژگی عمده روش اکتشافی، درجه و میزان راهنمایی شدن شاگرد به وسیله معلم برای اکتشاف است که این ویژگی به عواملی مانند استعداد دانش، مهارت شاگرد و درجه دشواری خود مساله بستگی دارد.

 

این روش در چهار محدوده قرار گیرد :

-1 معلم می تواند اصول و راه حل مساله را برای شاگرد توضیح دهد، اما پاسخ مساله را نگوید در اینجا معلم از روش توضیحی بهره می گیرد؛این نوع راهنمایی برای دانش آموزان ضعیف ضرورت می یابد.

-2 معلم می تواند فقط اصولی را که برای کشف آن به کار می رود به شاگرد توضیح دهد، اما راه حل و جواب مساله را در اختیار او قرار ندهد.

-3 معلم می تواند اصول را ارائه ندهد؛ اما راه حل را بگوید.

-4 معلم می تواند اصول و راه حل را به شاگرد نگوید؛ که آن را یادگیری راهنمایی نشده می نامیم.

•1- هدف گذاری:
• اهداف رفتاری
• مهارت ذهنی
• تمیز دادن
• مفاهیم محسوس(مجسم)
• مفاهیم غیر ملموس( انتزاعی)
• زنجیر کردن مفاهیم(کشف قاعده)
• مهارت بدنی ، فردی
• نگرش و عواطف
• راهبرد شناختی
• اطلاعات کلامی
• 2- پیش دانسته ها
•3- سازماندهی و ساماندهی:
• مواد آموزشی
• نکات ایمنی و بهداشتی
•4- رفتار ورودی:
• ارزشیابی ورودی
• ارزشیابی تشخیصی
• آموزش ترمیمی
•5- جلب توجه:
• ایجاد انگیزه
• 6- شروع تدریس و ارائه:
• گام اول تدریس(ارائه محرک)
• گام دوم تدریس( راهنمایی)
• گام سوم تدریس( فعالیت آموزشی)
• گام چهارم تدریس( بازخورد گیری و ارائه گزارش)
•7- ارزشیابی تکوینی یا بازخورد دهی:
• ارزشیابی
• چک لیست رفتاری
• فعالیت آموزشی
• 8- رفع نقص و جمع بندی درس
• 9- ارزشیابی پایانی و کنترل فرآیند یادگیری:
• تحلیل ارزشیابی
•  10- تثبیت یادگیری و تکالیف خلاقانه
-این الگو برای کمک به فراگیران درپذیرش مسئولیت رفتار و شرایط اجتماعی است.معلم باید دارای شخصیتی صمیمی و ماهر باشد.
مراحل الگوی  دیدار در کلاس درس
•1- تشویق دانش آموزان برای مشارکت
•2- طرح مسئله برای بحث بوسیله دانش آموزان
•3- بررسی قضاوت ارزشی توسط فراگیران در مورد مسئله
•4- تعیین اقدام دیگرجایگزین از طریق توافق دانش آموزان
•5- التزام علمی دانش آموزان در برابر جمع
•6- پیگیری رفتاری ازطریق سنجش رفتارهای جدید
یکی ازالگوهایی که باعث پرورش ظرفیت مشکل گشایی دانش آموزان و هدایت آن ها به بیان خلاق و گسترش انگاره های جدید عقلی از طریق توجّه به بعد عاطفی و غیر معقول می شود، «الگوی بدیعه پردازی » است.

الگوی بدیعه پردازی ازخانواده ی الگوی تدریس،«اطّلاعات پردازی » است.

این الگو بیشتربرای تدریس درس انشا،علوم تجربی و مطالعات اجتماعی مناسب است.

•این الگو مانند فنون تدریس چندحسی ، در روش سنتی است.

     بااین تفاوت که اگر تصویر ،چارت ویا لوحه توسط معلم تشریح شود، روش معلم محور واگر توسط فراگیران با تفحص درگروه، تشریح و توسط معلم تکمیل گردد، روش فعال واگر تصویر نصب گردد وبا راهنمایی معلم؛ تاکید برپردازش اطلاعات ، افزایش یادسپاری ودرونی کردن اطلاعات در دانش آموزان شود.شاگردان بصورت یک گروه برای دادن مطالب جدید جهت یادسپاری تلاش میکنند.این الگو نیاز به عکس ،وسایل مجسم، فیلم وسایرمطالب دیداری وشنیداری دارد. معلم شاگردان را درتعیین موضوع ها ، جهت ها وتصویرهای کلیدی یاری میکند. این الگو دانش آموزان را در تسلط برحقایق وافکار سیستمی برای یادسپاری تقویت قدرت ذهنی وافزایش یادسپاری کمک ودر تمام مراحل وسنین کاربرد دارد.

 

مراحل تدریس الگوی یادسپاری

v1-توجه به مطالبی که باید یادسپاری شوند.ازطریق خط کشیدن زیر آنها و....
v2-ایجاد ارتباط از طریق فنون کلمه کلیدی و کلمه جایگزین
v3-بسط تصاویر
v4-تمرین و یادآوری به منظور آموخته شدن کامل
•-یادسپار
•- یادیار
•-اکتشافی
•-بدیعه پردازی
•-تخیل هدایت شده
•-الگوی اصلاح رفتار
•-آگاهی یابی

-جرات آموزی نظر بدهید ]

•- یادگیرندگان به طور فعال درفرایند یادگیری مشارکت دارند.
•- فرآیند یادگیری ازعلایق ،خواسته ها وادراکات یادگیرندگان آغاز میشود.
•- نقش آموزش دهنده(معلم) یاهرعامل خارجی فقط تسهیل کننده باشد.
•-استقلال یادگیرنده وارزشیابی ازخود

-مسئولیت وکنترل: یادگیری بین یادگیرنده و عوامل خارجی (معلم، کتاب درسی،..) تقسیم شود.

•- قدرت بیان و استدلال شاگردان رشد می نماید .
•- آموزش برای شاگرد دلچسب و لذت بخش می باشد .
•- دانش آموزان در حل مسائل توانایی بیشتری پیدا می کنند .
•- دانش آموزان از خود خلاقیت بیشتری نشان می دهند .
•- مسئولیت پذیری شاگردان بیشتر می گردد .
•- رشد شخصیت شاگردان از ابعاد متعدد مد نظر می باشد .
•- دانش آموزان با یکدیگر همکاری و تعاون دارند .

- ارتباط بین معلم و شاگرد وشاگرد با شاگرد برقرار است .

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار , اطلا عات عمومی


تاريخ : ۱۳٩٥/۳/٧ | ٤:۳۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]