روش تدریس

 

از همکاران گرامی می خواهم سایتی را که در پایین لینک داده ام را ببینند. دیدنش خالی از لطف نیست

تدریس با بازی

آموزش با بازی

78

باتشکر از وبلاگ

http://mina1379.blogfa.com/

آموزش ابتدایی زیر بنا اموزش وپرورش



تدریس با بازی قسمت اول

 اما چرا تدریس با بازی؟

ما آدم‌ها به‌صورت ذاتی بازی را دوست داریم. از همان ابتدا که به دنیا می‌آییم عاشق بازی کردن هستیم، حتی صحبت کردنمان را هم با بازی یاد گرفتیم. اگر دقت کرده باشید کودکان آوایی را از خودشان درمی‌آورند و بعد پدر و مادر واکنش نشان می‌دهند و خوششان می‌آید. کودک متوجه واکنش پدر و مادرش می‌شود و از این واکنش لذت می‌برد. پس دوباره این کار را تکرار می‌کند. حال اگر جمله‌ای گفت و بعدها جمله و کلماتی گفت که خوب نبود پدر و مادر واکنش دیگری نشان می‌دهند و همین واکنش‌ها، امتیاز گرفتن‌ها و لذت بردن‌ها باعث می‌شود تا ما حرف زدن را یاد بگیریم.

همان‌طور که گذشته ما را بازی شکل داده است، دنیای آینده ما را هم‌بازی‌ها شکل می‌دهند؛ و کسی برنده است که خوب بازی‌سازی کند.

وقتی صحبت از بازی می‌کنم منظور من همه مدل بازی است، از شهربازی و فوتبال و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا محیط اجتماعی خودمان،تا بازارمان تا خریدمان و … . همه ما خواسته یا ناخواسته خیلی بازی می‌کنیم؛ خیلی زیاد.

۳ میلیارد ساعت در هفته صرف بازی‌های رایانه‌ای آنلاین!

برای بازی‌های آنلاین آمار نشان می‌دهد که ۳ میلیارد ساعت در هفته آدم‌های روی کره زمین صرف بازی‌های رایانه‌ای آنلاین می‌کنند. این عدد رقم بسیار بزرگی است. این افراد عده‌ی خاصی از سن خاصی نیستند، هم شامل کودکان ۳الی ۴ ساله می‌شوند و هم شامل آدم‌های مسن و بزرگ‌سال.

 

X = n ساعت آفلاین + ۳ میلیارد ساعت آنلاین

۳ میلیارد ساعت آنلاین را توانسته‌ایم به دست آوریم، طبق آماری که سایت‌های مختلف نشان می‌دهند؛ امامیزان بازی های آفلاین نمی‌دانم چه عددی، ولی رقم بسیار بزرگی است که ما به‌صورت آفلاین بازی می‌کنیم و اینجا دقیقاً منظورم بازی‌های رایانه‌ای است و جمع این دو عدد ـ یک رقم بسیار شگفت‌انگیزی است.

پس چرا در دنیایی که این‌همه وقت برای بازی صرف می‌شود و این‌قدر بازی‌ها قدرتمند هستند، از این‌قدرت در تدریسمان استفاده نکنیم؟!!

سه خاصیت استفاده از بازی در تدریس

بازی در تدریس خیلی خاصیت دارد. و من سه خاصیت استفاده از بازی در تدریس را می‌گویم:

۱-  بازی برای یادگیری یک چرخه خاصی دارد.

چرخ ی بازی

به این صورت که زمانی یک فرد بازی می‌کند در مغز او هورمونی به نام اندورفین ترشح می‌شود. اندورفین یکی از مسکن‌های طبیعی است که در بدن ما وجود دارد، باعث تسکین درد شده و این هورمون از غدد مخاطی هیپوتالاموس ترشح می‌شود و باعث لذت و احساس خوبی می‌شود. زمانی که این هورمون ترشح می‌شود ما لذت بیشتری می‌بریم و با این لذت بیشتر، می‌توانیم بیشتر یاد بگیریم و زمانی که بیشتر یاد گرفتیم، دوباره دوست داریم این بازی را تکرار کنیم تا دوباره اندروفین ترشح شود، دوباره لذت ببریم و باز بیشتر یاد بگیریم. پس یادگیری با چرخه بازی به تکامل می‌رسد.

 

۲- استرس یادگیری کم می‌شود.

همیشه مخاطبان این مشکل را دارند که با خودشان میگویند: ” نکند که من این مبحث را یاد نگیرم؟! ”

و همیشه این‌چنین استرسی در وجود خودشان هست و همین استرس یادگیری، میزان یادگیری را به سطح بسیار قابل‌توجهی پایین می‌آورد. اما اگر همین یادگیری از طریق بازی باشد مخاطب ما لذت می‌برد، چون غیرمستقیم یاد می‌گیرد.

می‌شود بازی را با دوره آموزشی طوری تلفیق کنیم که اصلاً یادگیرنده متوجه نشود که یک سری اطلاعات جدید را کسب می‌کند، و به این طریق با این سبک بازی در تدریسمان، یادگیرنده بیشتر روی دریافت پاداش‌ها و کسب لذت تمرکز می‌کند و به‌صورت کاملاً ناخودآگاه اطلاعات به ذهن او منتقل می‌شود و او یاد می‌گیرد، بدون اینکه هیچ‌گونه استرسی داشته باشد.

 

۳- ترک بازی به خاطر سرمایه گذاری سخت است

سومین خاصیت بازی در آموزش این است که چون مخاطب ما سرمایه‌گذاری می‌کند کار را ادامه می‌دهد. دیگر نیازی به گوش زد کردن نیست، نیاز به هول دادن نیست، همه‌چیز باانگیزه‌های درونی پیش می‌رود.

این بلای است که سر خودم هم آمد!! حدود یک سال پیش بازی ” انگری برد ” را روی موبایلم نصب و شروع کردم به بازی کردن. آن‌قدر این بازی جذاب بود که دیدم روزانه چیزی حدود یک ساعت از وقتم را گرفت، و بعد تصمیم گرفتم حذفش کنم. ولی حذف این بازی برایم سخت بود، چرا؟ چون مراحل زیادی را رفته بودم و قفل‌های زیادی را بازکرده بودم. چون در آن سرمایه‌گذاری کرده بودم، حذفش برایم خیلی سخت بود.

پس می‌شود و ما باید کاری کنیم که نیاز به هول دادن و پیگیری مخاطبمان نداشته باشد و بهترین راه برای این کار این است که او را درگیر یک بازی کنیم.

روش تدریس موثر

این مقاله را با برداشتی آزاد از این منبع نوشته ام

قبلا در مقاله ی راهکارهایی برای جلب توجه دانش آموزان نکاتی گفته ام اما در این مقاله تکنیک هایی به سبک جدیدتر آورده ام

روشی جدید برای تدریس مؤثر

آن‌قدر توجه دانشجویان یا دانش آموزان در کلاس را به خود جلب کنید تا آن‌ها برای بیشتر ماندن در کلاس به شما التماس کنند.

سناریوی زیر را تصور کنید:

اولین روز مدرسه است. دانش آموزان درحالی‌که می‌خندند، حرف می‌زنند و از دیدن هم خوشحال‌اند وارد کلاس می‌شوند.آن‌ها بر سر جای خود می‌نشینند و حتی جای تعجب است که به شما سلام می‌کنند. صداها زیادتر می‌شود و شما همچنان در فکر هستید. برای اینکه توجه آن‌ها را جلب کنم چه‌کاری می‌توانم انجام دهم تا به من گوش بدهند؟ درحالی‌که مردد هستید به همه خوشامد گفته و مثل گذشته, سال جدید را آغاز می‌کنید. درحالی‌که برخی از دانش‌آموزان گوش فرا می‌دهند, واکنشی که انتظار داشتید را دریافت می‌کنید. آرزو می‌کردید که بتوانید به شکلی جالب سال جدید را آغاز کنید و آن‌ها را محو خود نمایید که حتی صدای افتادن یک سوزن را هم بشنوید.

۱- روش تدریس موثر با استفاده از علایق

جلب‌توجه دانش‌آموزان کلاس به این دلیل برای معلمان دشوار است که آن‌ها مرتکب اشتباه درباره موضوع الف می‌شوند. این مشکل وقتی پیش می‌آید که شما درباره موضوع الف تدریس می‌کنید. این موضوع می‌تواند تاریخ، شیمی یا هر مبحث دیگری باشد که در ذهن دارید، وقتی درباره آن حرف می‌زنید، افراد به شما توجه نخواهند کرد.

راهکارش این است که به‌جای تدریس درباره موضوع الف، برای دانشآموز تدریس کنید. به این معنی که دانش‌آموز نیاز دارد تا بلافاصله فایده آنچه را که می‌آموزد حس کند. وقتی فایده چیزی را نشان می‌دهید، علاقه به وجود می‌آورید و وقتی علاقه وجود داشته باشد، توجه جلب می‌شود.

بیایید بلافاصله روش علاقه را آغاز کنیم. همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین بخش تدریس مؤثر نحوه آغاز به کار شماست. اگر اشتباه شروع کنید تقریباً غیرممکن است مجدداً بتوانید توجه دانش‌آموزان را به خود جلب کنید. هیچ‌وقت با اصطلاحات رایجی مثل (خوشامدید) یا (بیایید درس امروز را آغاز کنیم) کلاس را شروع نکنید. به‌جای آن، کلاس خود را با عناوین و مباحث جذابی آغاز نمایید.

۲- روش تدریس موثر با عنوان جذاب

عنوان، یک جمله کوتاه است که فایده اصلی جزئی از کلاس بودن را در بردارد مثلاً به این جمله نگاه کنید، دارید این جمله را می‌خوانید زیرا با عنوانی آغاز شده که توجه شمارا به خود جلب کرده است ((چهار نکته فوری برای معلمان تا توجه دانش‌آموزان را آن‌قدر خوب به خود جلب کنند که آن‌ها برای بیشتر ماندن در کلاس به معلم خود التماس کنند.))

عنوان، یک جمله نویدبخش است. محتوای کار شما چه نویدی می‌تواند به دانش‌آموزان شما بدهد؟ اگر وارد ذهن دانش‌آموزان خود شوید دقیقاً می‌فهمید که آن‌ها چه می‌خواهند، پس به ما اعتماد کنید، آن‌ها تشنه خرد و بصیرت هستند؛ اما آن‌ها نیاز دارند تا ببینند که چگونه محتوای شما برایشان فایده دارد. مثلاً فهمیدن درباره انقلاب به آن‌ها نشان می‌دهد چگونه رهبری موفق و مؤثر باشند، چگونه تغییر بزرگی ایجاد کنند و اصول آغاز نمودن کاری جدید (مثل یک شرکت یا کشور یا برنامه‌ای) را یاد بگیرند. هرچقدر ریاضیات یک دانش‌آموز قوی‌تر باشد (خواه در سطح ابتدایی یا پیشرفته) تحصیل کند بهتر می‌تواند در تجارت‌های خلاقانه و تکنولوژی مؤثر واقع شود.

۳- روش تدریس موثر با احساس درد!

سومین راهکار مؤثر در تدریس این است که دانش‌آموزان درد از دست دادن فایده را حس کنند. دقت کنید که چگونه این مطلب را آغاز کردم. من در آن شرایط دردناکی را متصور شدم که معلمان ناامیدانه در تلاش‌اند تا توجه کلاس را به خود جلب کنند. بعدازاینکه عنوان را مطرح کردم به خاطر این سناریوی دردناک بیشتر جذب آن شدید.

درد همواره تأکیدی برنداشته هاست؛ و لذا اگر توجه، منفعت باشد، نداشتن آن دردآور است. این‌گونه به آن بیندیشید:

  •  اگر دانش‌آموزان شما فاقد محتوایی باشند که می‌خواهند یاد بگیرند، چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟
  • چگونه ندانستن محتوا می‌تواند درنهایت موفقیت آینده شمارا از بین ببرد؟
  • آیا افرادی را می‌شناسید که به این دلیل که دانشی که می‌خواهید بیاموزید را نداشته‌اند شکست‌خورده باشند؟

 

۴- روش تدریس موثر با زمینه سازی

چگونه برای برنامه درسی خود حس پیش‌بینی در دانش‌آموزان ایجاد کنید.

روش فوق یک راهکار تدریس بسیار مؤثر برای شماست.

بیشتر معلمان واساتید سال را با گفتن موضوعی عادی مثل این جمله آغاز می‌کنند: امسال سالی فوق‌العاده خواهد بود، قرار است همه‌چیز در آن یاد بگیرید…

این روش اشتباه است. به‌جای این جمله این‌گونه آغاز کنید تا حرفتانارزش، فایده، درد و فقدان را یکجا داشته باشد و به آن‌یک پیش‌بینی بیفزایید:

…اما شما فقط ۱۴ رمز از رموز رهبری موفق را طی چند ماه خواهید آموخت…

آیا آن را حس کردید؟ آیا در حال حاضر دانشجویان شما نمی‌توانند چیزی یاد بگیرند؟ آیا نمی‌توانند چیزی که می‌خواهند را داشته باشند؟ بسیار عالی است. صد در صد توجه را به خود جلب کردید.

هالیوود را در نظر بگیرید. آن‌ها هیچ‌وقت کل فیلم را اکران نمی‌کنند. این کار خلاف جلب‌توجه مخاطبین است. هر فیلمی که اکران شود ابتدا پیش‌پرده آن نمایش داده می‌شود. شما برای مشاهده یک فیلم به سینما می‌روید و قبل از آغاز آن فیلم، پیش‌پرده پنج فیلم که به‌زودی اکران خواهد شد را تماشا می‌کنید. سپس پیش‌پرده آن فیلم را مجدداً از یوتیوب یا تلویزیون مشاهده می‌کنید و بی‌صبرانه منتظر اکران آن می‌شوید زیرا حدس‌ها و گمان‌هایی درباره آن زده‌اید.

روش تدریس موثر

 

 

خلاصه ی متن اینفوگراف:

 

مقایسه ی روش تدریس فعال  با روش تدریس سنتی طبق هرم یادگیری ادگاردیل

 

طبق نظر اداگار دیل

 

افراد ۱۰% از آنچه میخوانند  را به یاد می آورند زمانی که مطلبی را می خوانند
افراد ۲۰% از آنچه میشنوندرا به یاد می آورند زمانی که به یک سخنرانی گوش می دهند
افراد ۳۰% از آنچه میبینند را به یاد می آورند زمانی که تصویری را مشاهده می کنند
افراد ۵۰% آنچه میبینند و میشنوند را به یاد می آورند زمانی که فیلم می بینند
افراد ۷۰% آنچه میگویند و مینویسند را به یاد می آورند زمانی که صحبت می کنند و در بحث گروهی شرکت می کنند
افراد ۹۰% آنچه انجام میدهند را به یاد می آورند زمانی که خودشان تمرین می کنند

 

در یک کلاس به سبک سنتی

 

معلم معمولاً ۱۵۰ کلمه در دقیقه حرف میزند. دانشآموزان معمولاً حدود ۵۰% آن را میشنوند.

 

در یک کلاس کنفرانس معمولی، دانش آموزان فقط به ۴۰% کلاس توجه دارند

 

تدریس فعال از روش سنتی بازدهی بیشتری دارد

هرم یادگیری ادگاردیل


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٧ | ٦:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]