تقویت حل تمرین و مسائل ریاضی در کودکان

 

در بیشتر موارد به این دلیل دانش آموز در درس خواندن سستی و اهمال می کند که فکر می کند که تلا ش او بی ثمر است، یا فاقد توانایی لا زم برای موفق شدن است  تمرینات ریاضی مواجه بوده و از خود پرسیده ام «چگونه می توانم ضعف دانش آموزان در درس ریاضی را بهبود بخشم؟» و این نه تنها نظر من بلکه نظر عده زیادی از همکاران و اولیای دانش آموزان نیز بوده و هست، همواره در پی رفع و بهبود آن بوده و از روش های مختلفی که به نظرم می رسیده استفاده کرده ام تا اینکه در سال تحصیلی جاری با توجه به راههای زیاد دیگری از جمله ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی دانش آموزان، ارتباط و توالی مفاهیم مختلف با یکدیگر و با اطلا عات قبلی دانش آموز، توانایی ارتباط صحیح و منطقی با دانش آموزان و... انجام می شد توجهم به مساله مهمی یعنی نقش اعتماد به نفس و احساس توانمندی در دانش آموزان در بهبود درس ریاضی از نظر حل مساله و تمرین، برخوردم و با اجرای آن به نتایج نسبتا مثبتی دست یافتم.

سعی کردن تک تک دانش آموزان را به آوردن پای تخته در بیشتر روزها و حل کردن تمرین توسط خودشان تشویق کرده و احساس توانمندی در آنها ایجاد کنم.
- برای اولیا جلسه گذاشته و از آنها خواستم بدون کمک، بر انجام تکالیف ریاضی فرزندان خود نظارت داشته و بخواهند تکالیف را حتما انجام دهند هر چند که بگوید بلد نیستم.
- با خود دانش آموزان صحبت کرده و خواستم برای حل مساله یا تمرین ابتدا با دقت به آن توجه کرده و ببینند سوال از آنها چه می خواهد، مثلا برای حل مساله لازم است:
- مساله مورد بحث را درست بفهمند
- معلومات و مفروضات آن را مشخص کنند.
- ارتباط آنها را درک نمایند.
- از طریق سازمان دادن به مفروضات راه مورد نظر را کشف کنند
- ضمن کارها و تشویق های کلاسی با هر پیشرفتی در درس ریاضی، هر دانش آموز به نسبت توانمندی خودش مورد تشویق قرار گرفته و به او امتیاز داده می شد.
مهر مخصوص درس ریاضی در نظر گرفته شد و به ازای حل درست تمرینات به شرط توضیح و چگونگی حل درست مساله در پای تخته، دفتر ریاضی و اوراق امتحانی او مهمور به مهر مخصوص و گرفتن امتیاز می شد.
از معاون و مدیر مدرسه خواسته شد که با توجه به اوراق امتحانی ماهانه و مستمر دانش آموزان در صورت پیشرفت در درس ریاضی آنها را مورد تشویق قرار دهند.
- از اولیا نیز خواسته شد که با صحبت های دلگرم کننده که با فرزندانشان می کنند بر توانمندی و اعتماد به نفسشان تاکید کرده، ولی حساب شده و ظریف عمل کنند و برای تلقین احساس توامندی به فرزندان خویش به شواهد عینی و واقعی استناد کنند، یعنی ابتدا نکته های مثبت و موفقیتآمیز عملکرد فرزندان خود را هر چند هم که اندک باشد انتخاب کنند و سپس براساس آن موفقیت ها به او بگویند که حتما دارای توانایی لازم هست و و می تواند موفق باشد.

 

 

نام شکل

محیط

مساحت

تعداد خط تقارن

تعداد قطر ها

مربع

اندازه ی یک ضلع × 4

اندازه ی یک ضلع × خودش

4

2

مستطیل

2 × ( طول + عرض )

اندازه ی طول × عرض

2

2

لوزی

اندازه ی یک × 4

2 ( حاصل ضرب اندازه ی دو قطر )

2

2

متوازی الاضلاع

مجموع اندازه ی 4 ضلع

اندازه ی قاعده × ارتفاع

ندارد

2

ذوزنقه ی قائم الزاویه

مجموع اندازه ی 4 ضلع

2 ÷ ( ارتفاع × مجموع دو قاعده )

ندارد

2

ذوزنقه ی متساوی الساقین

مجموع 4 ضلع

2 ÷ ( ارتفاع × مجموع دو قاعده )

1

2

ذوزنقه ی مختلف الاضلاع

مجموع 4 ضلع

2 ÷ ( ارتفاع × مجموع دو قاعده )

ندارد

2

مثلث قائم الزاویه

مجموع 3 ضلع

2 ÷ ( اندازه ی قاعده × ارتفاع )

ندارد

ندارد

مثلث متساوی الساقین

مجموع 3 ضلع

2 ÷ ( اندازه ی قاعده × ارتفاع )

1

ندارد

مثلث متساوی الاضلاع

مجموع 3 ضلع

2 ÷ ( اندازه ی قاعده × ارتفاع )

3

ندارد

مثلث مختلف الاضلاع

مجموع 3 ضلع

2 ÷ ( اندازه ی قاعده × ارتفاع )

ندارد

ندارد

دایره

14/3 × اندازه ی قطر

14/3 × شعاع × شعاع

بی نهایت

بی نهایت


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩٤/٩/٢ | ٩:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]