بازیهای کلاسی 5 دقیقه ای وفواید بازی کودکان

اموزگاران کلاسهای جند پایه می توانند از این بازیها جهت شروع وایجاد انگیزه و در پایان تدریس استفاده نمایند

 

 بازی های کوتاه و به قول معروف پنج دقیقه ای، راه های مناسبی برای شروع یا خاتمه یک درس می باشند. با انجام آنها در آغاز کلاس، می توانید یک فضای مثبت، ایجاد کرده و در خاتمه کلاس می توانید احساس هیجان از درسی را که خواندند، در کودکان ایجاد کنید.

بهترین این بازی ها، آنهایی هستند که برای انجام شان نیاز به زمینه چینی طولانی و وسایل بخصوص نباشد. در اینجا به چند نوع از این بازی ها اشاره می کنیم:

 

در گوشی گفتن

کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: " حرکت " اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.

نوشتن با پا

این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند. یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: " این چه حرفی از الفبا است؟ "

سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف " ر " است؟ یا حرف " و " است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.


http://zibasaz.niniweblog.com/


 بازی های کوتاه و به قول معروف پنج دقیقه ای، راه های مناسبی برای شروع یا خاتمه یک درس می باشند. با انجام آنها در آغاز کلاس، می توانید یک فضای مثبت، ایجاد کرده و در خاتمه کلاس می توانید احساس هیجان از درسی را که خواندند، در کودکان ایجاد کنید.

بهترین این بازی ها، آنهایی هستند که برای انجام شان نیاز به زمینه چینی طولانی و وسایل بخصوص نباشد. در اینجا به چند نوع از این بازی ها اشاره می کنیم:

 

در گوشی گفتن

کودکان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به کلاس باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه زمزمه کنید. حال جلوی کلاس بایستید و مسابقه را شروع کنید: " حرکت " اولین نفر هر ردیف برگشته و همان کلمه / جمله را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن کلمه / جمله را شنید، به سمت معلم می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.

نوشتن با پا

این بازی را ابتدا خودتان انجام دهید تا کودکان یاد بگیرند. یک قسمتی از جلوی کلاس که در دید همگان است را انتخاب کنید. حال بپرسید: " این چه حرفی از الفبا است؟ "

سپس به حالت آن حرف الفبا راه بروید کودکان حدس بزنند: حرف " ر " است؟ یا حرف " و " است؟ حال از داوطلبان بخواهید به جلوی کلاس آمده و همان حرکت را برای بقیه بچه ها انجام دهند.

گمشده را پیدا کن

این بازی برای تمرین صفات مطلق، صفات تفضیلی و عالی، مناسب است. کودکان را به گروه های کوچک تقسیم کنید. حال هر گروه در مورد یک شی موجود در کلاس، جملاتی بیان می کند. به عنوان مثال: " اون شی کوچکتر از یک میز است- اون آبی است. اون بزرگترین شی در طبقه کتابخانه است. وقتی گروه ها آماده شدند، به ترتیب جملات خود را بیان می کنند. بقیه کلاس با سوالاتی که می پرسند سعی در پیدا کردن آن شی مورد نظر می کنند " آیا اون، جعبه است؟ آیا اون کتاب داستان است؟ "

نقاشی در هوا

این بازی را ابتدا خود انجام دهید با انگشت اشاره خود یک حیوان در هوا بکشید. کودکان با دقت نگاه می کنند و حدس می زنند: " اون نهنگه؟ " اولین کسی که درست حدس بزند، به جلوی کلاس آمده و بازی را ادامه می دهد.

بازی

لب خوانی کردن

تعدادی کلمه / جمله بنابر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید. حال یکی از آن کلمات / جملات را بدون صدا و با حرکت لب ها ادا کنید. از کودکان بخواهید که حدس بزنند آن چیست. حال از بقیه بخواهید به نوبت همین کار را انجام دهند.

سبد میوه

این یک بازی فوق العاده برای تمرین گروه های مختلف لغات از قبیل رنگ ها، حیوانات، میوه ها، اعداد، پوشاک و ... است. از کودکان بخواهید دایره وار بنشینند. از 2 تا 3 کلمه استفاده کنید و به هر یک از کودکان یکی را بگویید. مثلاً سیب، موز، هلو حال معلم در وسط دایره می ایستد و یک کلمه را بلند می گوید. هر یک از کودکان که آن  کلمه را داشتند، از جا بلند شده و سریع جاهایشان را با هم عوض می کنند. معلم هم در این میان با زرنگی، جای یکی از آنها می نشیند. اون کودکی که بیرون ماند، به داخل دایره آمده و همان بازی را ادامه می دهد.

کی از همه بزرگتره؟

با این بازی صفات عالی را تمرین کنید. از سه کودک بخواهید به جلوی کلاس بیایند. به آنها بگویید که می خواهید ببینید کدامیک از همه بلندتر هستند. آنها با ایستادن بر روی پنجه پا سعی می کنند بلندترین باشند. حال از بقیه بخواهید بلندتر و بلندترین را بگویند. بازی را با لغات و صفات دیگر ادامه دهید  " کوتاه، چاق، لاغر، بزرگ، تند،... "

همچنین از این بازی ها مابین درس و برای رفع خستگی با کسالت کودکان نیز می توانید استفاده کنید . تعدادی کلمه / جمله بنا بر سطح درسی کودکان انتخاب کنید و آنها را با آنها تمرین کنید.

منبع : فرناز ثقفی - ماهنامه کودک

فواید بازی کودکان

 

بازی موجب رشد جسمی کودک می شود. همچنین عضلات را نیرومند کرده و استخوان را محکم می کند.

بازی کمک می کند تا کودک، بدن خود را بشناسد.

بازی کمک می کند تا حواس پنجگانه کودک تقویت شود. هر قدر این حواس بهتر تقویت شوند، کودکان

بهتر می توانند ببینند، بشنوند، لمس کنند، بو بکشند و بچشند.

بازی کمک می کند تا کودک با محیط اطراف خود آشنا شود.

بازی به تقویت جسم و فکر کودک کمک می کند.

بازی به کودک کمک می کند تا روش شرکت در فعالیتهای گروهی و اجتماعی را یاد بگیرد.

بازی کمک می کند تا کودک مسایل و مشکلات خود را بشناسد و خود حل کند.

بازی به رشد کلامی کودک کمک می کند.

بازی به کودک کمک می کند تا هیجان و انرژی خود را بدرستی مصرف کند.

بازی به کودک فرصت می دهد تا با ارزش های زندگی و قوانین و مقررات اجتماعی و همچنین با بعضی

مهارت های اساسی زندگی مثل تصمیم گیری، مدیریت، گروه گرایی، برقراری روابط، همدلی و... آشنا شود.

بازی، تخیل، تمرکز حواس، دقت و کنجکاوی کودک را تقویت می کند و زمینه سلامتی، شادابی، پویایی و

جرئت ورزی را برای او فراهم می سازد.

بازی حس کنجکاوی کودک را برمی انگیزد و قدرت ابتکار او را تحریک می کند.

بازی کودک را در برابر مشکلات مقاوم می کند و به او اعتماد به نفس می بخشد.

بازی موجب تعدیل تمایلات عاطفی کودک می شود.

بازی به کودک می آموزد که برای رسیدن به هدف، چگونه باید نقشه بکشد، به چه صورت طراحی کند

و چگونه از عهده حل مشکل برآید.

بازی باعث می شود که کودک بتواند با دیگران رابطه صحیح برقرار کند.

بازی موجب آموختن همکاری، فعالیت های گروهی، تعاون و تمرین این امور می شود.

بازی باعث می شود که کودک اصول انضباطی و اخلاقی را در زندگی جمعی فرا گیرد.

بازی نشان دهنده افکار، تمایلات و عواطف کودک است. به همین دلیل، مربیان می توانند کودک را

هنگام بازی، دقیق تر بشناسند.

عنوان کتاب: خلاقیت و نوآوری ( مبانی، اصول و تکنیکها )

نویسنده: خسرو امیر حسینی

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩٤/٥/٥ | ٦:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]