هم اندیشی ارزشیابی توصیفی (ابتدایی)
شماره بخشنامه : 31/2807                 تاریخ بخشنامه : 19/02/94
  فایل ضمیمه

محاسن ومعایب ارزشیابی توصیفی

 

محاسن :

1 – توجه به ابعاد شخصیتی دانش آموز ( اجتماعی ، عاطفی ، جسمانی و پیشرفت تحصیلی )

2 – استفاده از آزمون های گوناگون جهت بهبود فرایند یاددهی _ یادگیری

3 – توجه به یادگیری مشارکتی ، به جای توجه صرف به بازده یادگیری

4 –دررویکرد توصیفی ارزشیابی در خدمت یادگیری است .( از یادگیری جدانیست . هم قبل از ،هم بعد از وهم همراه تدریس است )

5 -  توجه به مهارت های انسانی والهی در جریان تدریس و یادگیری

6 -  بازخورد مستمر ، پویا و رشد دهنده ی معلم به دانش آموز

7 – ترویج فرهنگ ( در مدرسه چه یاد گرفته ای به جای امروز چند گرفته ای )

 8 – کاهش اضطراب دانش آموز در نتیجه حذف حاکم مطلق بودن امتحانات و .........

آسیب ها :

 اکثرآسیب  های زیر  بر طرح تحمیل شده و جزء معایب طرح نیستند بلکه  در اثر سوء مدیریت ها یی است که باعث گردیده  تمام اتهامات متوجه ارزشیابی توصیفی باشد به طوری که آنرا بی خاصیت وفاقد کیفیت لازم نشان دهد .

1 – تراکم زیادکلاس ها

2 -  توجیه نشدن اولیاء

3 – مقاومت معلمان

4  عدم هماهنگی بین ارزشیایی توصیفی و مسابقات علمی ، آینده سازان و کنکورهای کوچک در مدارس ، که با روح و جوهره ی  طرح  توصیفی سازگاری ندارد .

5 – بی تفاوتی و منفعل بودن مسئولین ادارات آموزش و پرورش  نسبت به طرح ، که ناشی از تفکر سنتی آ نهاست که از نظام نمره دهی کسب کرده و در آن ها نهادینه شده است .

6 - استفاده نادرست از ابزارهای گوناگون یادگیری ، طرح را بسیار سنگین و وقت گیر معرفی کرده است .

7 -  معلمان در قبال انجام فعالیت ها امتیازی نمی گیرند که انگیزه ی کافی برای اجرای طرح داشته باشند .

8 – هجوم انواع کتب غیر معتبر کمک آموزشی از سوی آموزشگاهای غیر مسئول مشکل جدی در روند طرح ایجاد کرده است

9 - تعدد کارنامه ها ، که این  اشکالی است که می بایست برطرف گردد

10 -  مقایسه کردن مقیاس ها با نمره و رتبه بندی دانش آموزان

11 – توجه به پاداش های بیرونی به جای پاداش های درونی و لذت بخش

12 – استفاده از روش های سنتی تدریس  در امر آموزش

13 – توجه زیاد به آزمون های مدادکاغذی ( تستی ، جاخالی وبه طور کلی حافظه ای) و غافل شدن   از سایر آزمون ها

ذکر نکات قابل تامل :

1 – عده ای عدم رقابت نابرابر بین دانش آموزان   در ارزشیابی توصیفی را از معایب طرح می دانند .!!!!!

 2 -  عده ای اعتقاد دارند که مقیاس ها باید بیشتر شوند . که در نتیجه  همان رقابت تنگا تنگ  که بین صفر تابیست وجود داشت  دوباره زنده شود .( این یعنی به عقب برگشتن !!!!!)

3 – عده ای از مدارس خاص برای جانماندن از مسابقات علمی و  آینده سازان و درخشش ظاهری  مدرسه ، طرح ارزشیابی توصیفی را در بعضی از پایه خذف کرده اند !!!!!

4 – هرکسی بنا به سلیقه خود عمل می کند

5 –بعضی از معلمان معتقد هستند که سنجش بعضی از دروس مانند ریاضی باید  کمی باشد

پیشنهادات راهبردی :

1 – تشکیل  دوره های باز آموزی برای معلمان ، معاونین و مسئولین مناطق

2 –استفاده از مدرسان و معلمان راهنما جهت رفع مشکلات اجرایی مجریان  ( البته راهنمایانی که طرح را قبول دارند و می توانند با دلیل و برهان از آن دفاع کنند .)

3 – حذف مسابقات علمی ،  اینده سازان و کنکورهای کوچک در مدرسه  ،مگر در صورت   برگزاری این آزمون ها به شیوه ارزشیابی توصیفی 

4 – حذف سیستم نمره ای در مدارس ( منظور نرم افزار موجود در رایانه مدارس )- تا بعضی ازمدارس خاص    به سلیقه خود سیتم توصیفی را به نمره تبدیل نکنند ..

5 – برگزاری جشنواره روش ارزشیابی توصیفی با تمام ابعاد آن

6 – استفاده از ظرفیت های صدا و سیما جهت معرفی مناسب طرح

7 – گنجاندن اهداف طرح در محتوای کتب درسی

8 – ممنوع شدن ورود کتب کمک آموزشی غیر معتبر به مدارس ابتدایی

9 – حذف کمد جوائز در مدرسه

10 – در نظر گرفتن سختی کار برای معلمان مجری طرح توصیفی

 تهیه کنندگان : معلمان دبستان ن والقلم – کرمانشاه – اسلام اباد غرب

کارنامه توصیفی دانش‌آموزان و اعتراضات معلمان ابتدایی

خبرگزاری تسنیم:ارزشیابی توصیفی همواره ازسوی معلمان با انتقاداتی همراه بود. با وجود اتمام امتحانات نوبت اول، آموزش‌وپرورش از معلمان خواسته تا شرح حالی را از وضعیت دانش‌آموزان در هر درس ارائه کنند که به اذعان معلمان این رویه صرفا باعث اتلاف وقت می‌شود

 

 

 

http://zibasaz.niniweblog.com/


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ ارزشیابی توصیفی شیوه‌ای است که برای ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی چند سالی است که در حال اجراست. حذف نمره کمی و استفاده از مقیاس‌هایی همچون خیلی خوب، خوب و... از ویژگی‌های این شیوه ارزشیابی است به گونه‌ای که موافقان ارزشیابی توصیفی حذف نمره و استرس دانش‌آموزان برای کسب نمره 20 را ویژگی اصلی این روش ارزشیابی می‌دانند.

معلمان اما همواره جزو منتقدان اصلی شیوه ارزشیابی توصیفی بودند به گونه‌ای که بارها و بارها نظراتی را از سوی آنها منعکس کردیم مبنی بر اینکه شیوه ارزشیابی توصیفی منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است و این شیوه در کلاس‌های درس کنونی با تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی عملیاتی نیست.

هم‌اکنون نیز معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با ارسال برنامه‌ای جدید به مدارس از معلمان مقطع ابتدایی خواسته است تا برای دانش‌آموزان در نوبت نخست امتحانات که کارنامه آن به والدین نیز ارائه شده است گزارشی توصیفی ارائه کند و در این گزارش شرح حالی از وضعیت تحصیلی هر دانش‌آموز ارائه کند.

تعدادی از معلمان مقطع ابتدایی طی تماس با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر عنوان کردند:‌آموزش وپرورش به معلمان مقطع ابتدایی اعلام کرده است که باید وضعیت تحصیلی هر دانش‌آموز را در امتحانات نوبت اول به صورت ارائه شرح حالی از وضعیت تحصیلی وی در هر درس ثبت کنند که این کار با توجه به پایان امتحانات نوبت نخست بی نتیجه و اتلاف وقت آنهاست.

به اعتقاد این معلمان شیوه ارزشیابی توصیفی صرفا باعث شده است تا وقت معلم صرف امور اداری شود و به جای اینکه بر آموزش دانش آموزان متمرکز شویم باید بابت نوشتن شرح حال از وضعی آنها نگرانی داشته باشیم درحالیکه اگر این قبیل از دغدغه‌های معلم کم شود او می‌تواند وقت بیشتری را صرف مسائل آموزشی کرده و بازدهی بیشتری داشته باشد.اجرای شیوه ارزشیابی توصیفی به شیوه کنونی برای کلاس‌هایی که حدود 30 دانش‌آموز دارد، عملیاتی نیست.

به گزارش تسنیم،‌ تغییر شیوه ارزشیابی توصیفی یا اجرای آن صرفا در سه ساله نخست دوره ابتدایی از موضوعاتی بوده که هم‌اکنون در دست بررسی است که شورای عالی آموزش‌وپرورش پس از اعلام نتایج پژوهش‌ها در این رابطه تصمیم گیری خواهد کرد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش در جمع کارشناسان شورای عالی آموزش‌وپرورش عنوان کرد: این شورا باید در سیاستگذاری‌ها، تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها به آموزش و پرورش کمک کند به عنوان مثال باید با بررسی‌های لازم به این مباحث پاسخ دهد که آیا تنوع مدارس در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است یا خیر. شورای عالی آموزش و پرورش باید بررسی کند که ارزشیابی توصیفی باید در چه پایه‌هایی اجرا شود. آیا تمام 6 پایه دوره ابتدایی باید به روش توصیفی ارزیابی شوند یا این‌که این ارزشیابی باید در 3 پایه نخست مقطع ابتدایی عملیاتی شود.

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص زمان بررسی شیوه ارزشیابی توصیفی در جلسات این شورا گفت:‌زمان دقیقی برای پرداختن به این گزارش در شورا وجود ندارد، اما به طور قطع تا قبل از پایان سال این گزارش بررسی می‌شود و در صورت منفی بودن نتایج این پژوهش، برای سال آینده در نحوه ارزشیابی‌ها در مدارس تجدیدنظر می‌شود.

عابدینی با بیان اینکه در ارزشیابی توصیفی چند مسأله مهم دخیل است، اظهار داشت: یکی از موضوعات، تراکم کلاسی است؛ با وجود کلاس‌های 35 و 40 نفره امکان ارزشیابی توصیفی وجود ندارد. اجرای صحیح ارزشیابی توصیفی، وجود کلاس‌های استاندارد را می‌طلبد.

صادق صادق پور مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این خصوص به تسنیم گفت:‌ هم‌اکنون پژوهش‌هایی در رابطه با ادامه روش ارزشیابی توصیفی در حال انجام است و تا زمانی که نتایج پژوهش‌ها در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی نشود، روند فعلی ادامه خواهد یافت.

وی افزود:‌ حدود 8 نقد پیرامون شیوه ارزشیابی توصیفی استخراج کرده‌ایم که می‌توان به افت بهره‌وری دانش‌آموزان، وقت گیر بودن ارزشیابی توصیفی و عدم اجرای آن در کلاس‌های با تراکم بالا اشاره کرد که راهکارهایی برای این نقدها پیشنهاد کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی درخصوص انتقادات معلمان به پرکردن برگه‌های طراحی شده بیان کرد:‌از آنجایی که معلمان آموزش لازم را ندیده‌اند اعلام کرده‌ایم که فعلا به همان مقیاس‌های خیلی خوب، خوب و.. اکتفا کنند و جای توصیف را خالی بگذارند

 

لزوم خودداری از تعمیم شتابزده ارزشیابی توصیفی به سه ساله دوم ابتدایی

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ارزشیابی توصیفی می‌تواند در سه‌ساله اول ابتدایی مفید و موثر باشد اما از تعمیم شتابزده آن به دیگر پایه‌ها در دوره ابتدایی باید خودداری کرد.

به گزارش عیارآنلاین، ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: بر اساس مصوبه ۶۷۹ شورای عالی آموزش و پرورش در ۸۱٫۸٫۳۰ مقرر شد با در نظر گرفتن اهدافی مانند اصلاح روند یاددهی ـ یادگیری، ارتقای سطح بهداشت روانی از طریق کاهش نقش ارزشیابی پایانی با مقیاس صفر تا ۲۰، توجه به حیطه‌های مختلف شخصیت دانش‌آموزان در ابعاد عاطفی، جسمانی و سطوح بالای حیطه شناختی، دستورالعمل تغییر مقیاس کمی (صفر تا ۲۰) به مقیاس کیفی یا همان ارزشیابی توصیفی اجرا شود.

ابراهیم سحرخیز

وی با بیان اینکه این دستورالعمل در سال تحصیلی بعد، یعنی ۸۳ـ۸۲ به صورت آزمایشی در ۲۰۰ کلاس مدرسه ابتدایی در پایه‌های اول آغاز شد، گفت: قرار بود این شیوه ارزشیابی بر روش‌های فرایندی و عملکردی متمرکز شود و از ابزارهایی مانند پوشه کار، سیاهه رفتار و ثبت مشاهدات و فعالیت‌های داخل و خارج مدرسه استفاده شود اما به نظر می‌رسد این طرح تاکنون نتوانسته است برای معلمان و اولیای دانش‌آموزان از مطلوبیت، توانمندی و کارایی لازم برخوردار شود.

سحرخیز اضافه کرد: هنوز به نظر می‌رسد همزمان با ارزشیابی، از سایر مولفه‌های برنامه‌ریزی درسی مثل هدف‌ها، محتوا و روش‌های یادگیری و حتی رویکرد فلسفی حاکم بر برنامه‌درسی غفلت کردیم؛ هنوز خیلی از والدین و حتی معلمان در خصوص کارآمدی و کارایی ارزشیابی توصیفی با اما و اگرهایی روبرو هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد ما در آموزش معلمان توفیق چندانی نداشتیم یا انتظارات ما از خروجی‌های دوره ابتدایی روشن نیست؛ به عنوان مثال معلمی در مصاحبه‌ای گفته است تعدادی از دانش‌آموزان به پایه پنجم رسیدند اما از نوشتن صحیح نام خود یا یک جمله عاجز هستند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تعدادی از معلمین با همان روش‌های پیشین به طراحی آزمون و ارزشیابی کمی از دانش‌آموزان مبادرت می‌ورزند، سپس نمرات مأخوذه را در قالب گزاره‌های توصیفی در کارنامه دانش‌آموزان ثبت و ضبط می‌کنند؛ گزاره هایی که هنوز برای والدین معنادار نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شورای عالی آموزش و پرورش یا دیگر افراد ذی‌صلاح بعد از گذشت یک دهه از تصویب این دستورالعمل باید با در نظر گرفتن پژوهش های به عمل آمده به ترمیم و اصلاح این شیوه می‌پرداختند، افزود: در زمان وزارت آقای حاجی‌بابایی در چندین نشست شورای معاونین، تهیه‌کنندگان طرح یا افراد مطلع نتوانستند دفاعیه مجاب‌کننده‌ای از روند اجرای طرح داشته باشند، امروز نیز به نظر می‌رسد پاسخ مجاب‌کننده‌ای به افکار عمومی در این خصوص داده نشده است.

سحرخیز بیان داشت: پیشنهاد بنده این است با حفظ نگاه اعتدالی به موضوع، ارزشیابی توصیفی می‌تواند در سه‌ساله اول ابتدایی(به شرط اجرای نظام دوری) با حفظ دیگر جوانب کار، مفید و موثر باشد اما برای سه ساله دوم، باید بیشتر جانب احتیاط را رعایت کرد و از تعمیم شتابزده آن به دیگر پایه‌ها در دوره ابتدایی خودداری کرد.

وی تصریح کرد: مطالعات دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد که تعمیم به یکباره ارزشیابی توصیفی تا پایه ششم، دانش‌آموزان را برای گذر از دوره ابتدایی به متوسطه با مشکلاتی مواجه می‌سازد؛ هر چند که ما در اجرا، خیلی از شرایط و مفروضات را نادیده گرفتیم.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: بخشنامه


تاريخ : ۱۳٩٤/٢/٢٠ | ٥:٢٥ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]