ضرورت اردوهای دانش اموزی

 

برنامه ریزی و اجرای اردوهای دانش آموزی یک ضرورت است. ضرورتی که اگر با فکر و اندیشه برنامه ریزی شود تاثیرات مهم و اساسی بر شکل گیری شخصیت درست اجتماعی، قرهنگی و علمی دانش آموزان خواهد داشت. اردوها باید در زمان مناسب، با برنامه ریزی خوب و با حضور مربیان آموزش دیده و مجرب برگزار شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تببین هدف برای اردو نیز یکی از مهم ترین بخش ها در برنامه ریزی اردوهاست. وقتی قرار است اردویی برای دانش‌آموزان برگزار شود باید اهداف این برنامه مشخص باشد به این مفهوم که برای چه مقطع سنی و به چه منظوری این اردو برگزار می‌شود و قرار است دانش‌آموزان در چه زمینه‌هایی آموزش ببینند.

 

 

یکی از کارشناسان آموزشی در خصوص اردوهای دانش آموزی می گوید: یکی از مهم ترین آثار این اردوها، دور کردن دانش‌آموز از فضای رسمی و خشک کلاس است که می‌تواند با فراهم ساختن یک محیط باز و شاداب و تغییر مکان، ظرفیت مناسبی را برای بهره برداری آموزشی فراهم آورد.

دستورالعمل اجرایی اردو و بازدید دانش آموزی

http://zibasaz.niniweblog.com/


  • مقدمه
 
دستوالعمل اجرایی اردوی دانش آموزییکی از مشخصه های آموزش و پرورش نوین ، توجه ویژه به فعالیت‌های تکمیلی است که دانش‌آموزان انجام آن را از کلاس درس شروع کرده و در بیرون از مدرسه به پایان می برند. مصداق آشکار اینگونه فعالیت‌ها ، اردوها و بازدیدها است که با مشارکت و تعامل دانش‌آموزان ، معلمان، مربیان و اولیاء آنان انجام می‌گیرد و منجر به شکفتن توانمندی ها ، یادگیری عمیقتر ، تمرین آموزه ها ، افزایش مسئولیت‌پذیری ، بهبود روحیه مشارکت تیمی و همکاری گروهی ، تمرین همزیستی مسالمت آمیز ، و آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های بومی ، منطقه‌ای ، ملی و جهانی می‌شود. وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ، اردو و بازدید را به عنوان یک ابزار کارآمد ، که در تحقق بخش اعظمی از نیازهای اجتماعی، عاطفی، جسمی و ... دانش آموزان نقشی بسزا دارد ، مدنظر دارد.
 
  • تذکرات :
 
  1. در این شیوه نامه، تمامی نواحی – مناطق و شهرستانها به اختصار ( منطقه ) نامیده شده است.
  2. در فعالیتهایی از قبیل ( راه پیمایی، شرکت در نمازهای جمعه و جماعات و ... ) رعایت ضوابط این شیوه نامه الزامی است.
فصل اول : اردو
 
  • الف- تعریف اردو
 
اردو به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان، تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان دارای شرایط با اهداف برنامه، سازماندهی، زمان و جمعیت سنی مشخص، براساس مجوز صادره از مراجع ذیربط، در فضای مناسب داخل یا خارج از محیط آموزشی و پرورشی برگزار می گردد.
 
  • ب- هدف اردو
 
هدف از برگزاری اردوهای دانش آموزی، تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده ی نظام آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد از جمله :
 
  1. افزایش حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان
  2. شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان
  3. غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت دانش آموزان
  4. سیاست اردو
 
به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، اردوها به انواع زیر تقسیم می شوند:
 
  1. براساس مدت
    1. یک روزه بدون بیتوته: منظور از اردوی یکروزه، اردویی است که از بامداد شروع و تا شامگاه پایان می پذیرد.
    2. اردوهای دو روزه و سه روزه با بیتوته
  2. براساس موقعیت جغرافیایی
    1. اردوی درون شهری
    2. اردوی برون شهری داخل استان
    3. اردوی برون استانی
    4. اردوی برون مرزی
  3. بر اساس سطح برگزاری
    1. مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی
    2. شهرستانی
    3. منطقه ای یا ناحیه ای
    4. قطبی ( چند استان )
    5. استانی
    6. کشوری
  4. بر اساس موضوع
    1. تلاش و سازندگی
    2. آموزشی – علمی – پژوهشی
    3. زیارتی – سیاحتی
    4. ورزشی
    5. فرهنگی – هنری
    6. آمادگی دفاعی
    7. بهداشتی
    8. امداد و نجات
    9. تفریحی
    10. اردوی احیای مهارت های فردی و اجتماعی ( برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی)
    11. اردوهای ترکیبی ( تنوع در موضوع و برنامه)
    12. سایر اردوها
 
فصل دوم : بازدید
 
  • الف- تعریف بازدید
 
بازدید به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان تحت نظارت و هدایت مربیان و معلمان دارای شرایط با اهداف، برنامه، ساماندهی و مدت زمان معین، براساس مجوز صادره از مراجع ذی ربط برای دیدن مکان، مراکز و برنامه های خاص یا ملاقات اشخاص صورت می گیرد.
 
  • ب- هدف بازدید
 
هدف از برگزاری بازدیدهای دانش آموزی، دستیابی به تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده نظام آموزش و پروش در دوره های مختلف تحصیلی است از جمله:
 
  1. تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان و افزایش سطح آگاهی آنها با دستاوردهای علمی- فرهنگی- اقتصادی و . . .
  2. آشنایی با زندگی بزرگان، مشاهیر و شخصیت های دینی و مذهبی، سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و. . .
  3. آشنایی با شغل ها و حرفه های گوناگون و نیز فعالیت های متنوع تولیدی و خدماتی
  4. آشنایی با اماکن و بناهای دینی و مذهبی، تاریخی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و بهداشتی
  5. آشنایی و کسب تجربه و تطبیق آموخته های نظری در شرایط واقعی جامعه
  6. آشنایی با مهارت های زندگی و مسائل زیست محیطی
 
  • ج- انواع بازدید
 
به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا، بازدیدهای دانش آموزی به انواع زیر تقسیم می شوند:
 
  1. براساس موقعیت جغرافیایی
    1. درون شهری
    2. برون شهری داخل استان
    3. برون استانی
    4. کشوری
  2. براساس سطح برگزاری
    1. مدرسه ی ( مراکز آموزشی و پرورشی )
    2. منطقه ای یا ناحیه ای
    3. شهرستانی
    4. استانی
  3. براساس موضوع
    1. مذهبی
    2. علمی
    3. هنری
    4. فرهنگی
    5. تولیدی
    6. خدماتی
    7. ورزشی
    8. صنعتی
    9. تفریحی
    10. بهداشتی
    11. دیدار با شخصیتها و اشخاص
    12. زیست محیطی
    13. بازدیدهای ترکیبی                    
    14. سایر بازدیدها

دستوالعمل اجرایی اردوی دانش آموزی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩٤/۱/۱٦ | ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]