شیوه های مدیریت کلاس

 

 

 دختر مو طلائی خوشگل beautiful girl

 

 

معلمان بر رفتار اجتماعی و یادگیری دانش‎آموزان نیز از طریق انتخاب فعالیت‎ها و نحوه‎ی سازمان دادن برای انجام فعالیت‎ها نظارت دارند معلمان از دونوع نظارت بهره می‎جویند:

1ـ نظارت بر کلاس از راه فعالیت‎های آموزشی

2ـ نظارت بر رفتار اجتماعی در کلاس (برقراری انضباط)

اغلب این دو نظارت از هم جدایی ناپذیرند، اما معلمان می‎توانند با هر نوع فعالیت آموزشی و یادگیری نوعی نظارت را بر دانش‎آموزان اعمال کنند.


شیوه‎های نظارت برکلاس از راه فعالیت‎های آموزشی

1ـ تلاش در اجتماعی کردن دانش‎آموزان با توصیه برخی نقش‎های آنان و منع برخی دیگر.

2ـ سازمان دادن به فعالیت‎های گروهی دانش‎آموزان مانند ابراز عقیده و دفاع از آن، پیگیری یک بحث وحل مسأله و...

3ـ تعیین فعالیت‎ها با وقت معین و محدود.

4ـ وادار ساختن دانش‎آموزان به یادداشت برداری، تهیه کار برگ با نتایج مشخص و قابل پیش بینی.

5ـ درباره‎ی نتایج کارها، اطلاعات تمام را در اختیار دانش‎آموزان قرار دادن.

6ـ اگر معلم متوجه شود که کلاس او در حال شلوغ شدن است باید مکث کند، خیره شود، به آرامی صحبت کند و نوع فعالیت‎ها را تغییر دهد.

7ـ در کلاس که نظم و انضباط سالم برقرار است معلم دستور نمی‎دهد، بلکه رفتارهای ناپسند دانش‎آموزان را از طریق فرایند حل مسأله هدایت و اصلاح می‏کند.

برقراری انضباط یا نظارت بررفتارهای اجتماعی در کلاس

در مفهوم کلی، انضباط روش‎های کنترل یک سازمان یا مجموعه است. برقراری نظم وانضباط در کلاس درس شاید از مهم‎ترین مسائل هر معلم باشد و هر معلم روش‎های متفاوتی برای موفقیت در این امر دارد. تحقیقات و شواهد نشان داده‎اند که روش‎های خشن اعم از تنبیه، محروم کردن دانش‎آموزان کلاس و ... نتایج آنی و شاید غیر موثر داشته اند. روش‎های انضباطی موثر آن است که در استفاده ی آن روش‎ها بتوان به نتایج مطلوب و مورد نظر دست یافت.

در ادامه چندین روش مناسب انضباطی بر شمرده می‎شود:

1ـ اعمال روش‎های انضباطی در محیطی دور از‎ترس و ارعاب: در این روش حرمت انسانی افراد حفظ شده و آنها مقاومت کمتری در برابر این روش‎ها خواهند داشت.

چشم پوشی از مسائل جزئی وامور کوچک: مدیر، مربی یا معلم باید از بین مشکلات، مسائل عمده و اصلی را برگزینند و نسبت به همه‎ی مسائل حساسیت نشان ندهد.

رعایت انضباط شخصی: فردی که می‎خواهد اقدام به برقراری انضباط در یک محیط بکند، باید در ابتدا در رعایت انضباط شخصی موفق باشد. معلم منضبط نه تنها اسوه خواهد بود، بلکه خود با مشکلات انضباطی به طور ملموس درگیر و سطح توقعات خود را در سطح توانمندی‎های دانش‎آموزان قرار خواهد داد.

تکریم شخصیت افراد: از آنجا که عزت نفس بالاتر منجر به ایجاد رفتار اجتماعی مناسب‎تر می‎شود و چون ایجاد عزت نفس با پذیرش بی قید وشرط افراد و رفتار توأم با محبت و احترام و صمیمیت مرتبط است، برای آنکه افراد خودشان و با یک انگیزه‎ی درونی تمایل به رعایت و پذیرش قوانین را داشته باشد، بایدشخصیت آنها را گرامی داشت و به عنوان یک انسان برایشان ارزش قائل بود.

تنبیه رفتارهای نامطلوب: گاهی در بعضی شرایط استفاده از شیوه تنبیهی به عنوان یک روش انضباطی اجتناب ناپذیر است، اما در این شرایط باید حتی الامکان روش‎هایی نظیر حذف شرایط مثبت وتوبیخ ملایم کلامی و .... مورد استفاده قرار گیرد. تنبیه به طور غیر مستقیم نوعی تشویق افراد وظیفه شناس و منضبط است.

استفاده از شیوه‎های تدریس جذاب و مفاهیم جالب و مفید در کلاس: کارهای یکنواخت، موضوعات درسی نامربوط و قدیمی و روش‎های تدریس ملال‏آور عاملی است درخستگی دانش‎آموزان از کلاس درس که این امر به فعالیت‎های غیر مفید منجر می‎شود. با استفاده از روش‎های جذاب و مفید در درس ضمن یادگیری مؤثر و ثمربخش کلاس منضبط و پرشور خواهد شد.

آگاهی دانش‎آموزان از انتظارات معلم: معلمان باید اطمینان حاصل کنند که دانش‎آموزانشان روش کار آنها را می‎دانند و آنها را می‎فهمند. هرگز دو معلم با انتظارات و توقعات یکسان پیدا نمی‎شود. انتظارات متفاوت و ارائه‎ی روش‎های کار ناهماهنگ، دانش‎آموزان را با مشکلاتی مواجه می‏کند

8ـ آگاهی معلمان از اوقاتی که مشکلات دانش‎آموزان افزایش می‎یابد: معلمان باید بدانند که چه زمانی مشکلات دانش‎آموزان افزایش می‎یابد واعمال غیر عادی انجام می‎دهند. مثلاً هنگام ورود به کلاس، هنگام خاتمه‎ی درس، در زمین بازی، وسط هفته یا در آخر هفته و .... با اطلاع از این اوقات معلمان می‎توانند روش‎ها و عکس‎العمل‎های مناسب با آن را داشته باشند.

سبک‎های مدیریت در کلاس

سبک معلم، مجموعه‎ای از رفتارها و دیدگاه‎هایی است که وی برای به وجود آمدن بهترین وضعیت ممکن برای انجام آموزش به کار می‎گیرد. نقش اولیه معلم هنگام انجام فعالیت آموزشی، نقش مدیریتی است .

معلم موفق کسی است که می‎تواند یک موقعیت را ارزیابی نموده، با آگاهی نسبت به اهداف آموزشی و شرایط محیطی، عاطفی و متفاوت سبک‎های مناسب را در کلاس تجربه کند و با بهره گیری از تجارب خود بهترین ومناسب‎‎ترین سبک را با توجه به هدف‎ها و انتظارات برگزیند. در این راستا، سبک‎های مدیریتی زیر مورد توجه قرار می‎گیرد:

1ـ سبک مدیریت مقتدرانه ـ استبدادی

معلمی که در مدیریت کلاس خود از سبک مقتدرانه ـ استبدادی استفاده می‏کند، دانش‎آموزان را بسیار محدود و کنترل می‏کند. دانش‎آموزان غالباً در تمام مدت آموزش در صندلی‎های خود می‎نشینند. میزها و صندلی‎ها معمولاً در یک ردیف و به صورت سنتی چیده شده‎اند و هیچ انحرافی در چیدن میزها وجود ندارد. این معلم به ندرت اجازه خارج شدن از کلاس را به دانش‎آموزان می‎دهد و هیچ عذری را برای غیبت نمی‎پذیرد. غالباً کلاس او آرام است. دانش‎آموزان می‎دانند که نباید مزاحم معلم شوند. آنان نباید هیچ صحبت و یا بحثی در کلاس داشته باشند. دانش‎آموزان معلم مقتدر فرصتی برای یادگیری تا تمرین مهارت‎های ارتباطی ندارند. این معلم انضباط سخت را ترجیح می‎دهد و انتظار اطاعت محض دارد. ایستادن در برابر این معلم، منجر به نگهداری دانش‎آموز در مدرسه یا ارجاع موضوع به دفتر مدیر مدرسه می‎شود، در این کلاس دانش‎آموزان دستورها رامستقیماً دریافت می‎کنند و حق هیچ گونه سؤالی ندارند.

در نهایت، هیچ گونه نشانی که این معلم مقتدرـ مستبد از دانش‎آموزانش حمایت کند وجود ندارد.

دانش‎آموزان چنین معلمی به ندرت تشویق می‎شوند یا جایزه می‎گیرند. هم چنین او هیچ کوششی برای سازماندهی فعالیت‎های آموزشی در کلاس انجام نمی‎دهد و این احساس را دارد که موارد ذکر شده مانع یادگیری دانش‎آموز می‎شود. وی اعتقاد دارد که دانش‎آموزان باید فقط به سخنرانی او برای کسب اطلاعات ضروری گوش دهند. احتمالاً دانش‎آموزان کلاس او از شروع فعالیت بیزارند، برای این که آنها احساس ضعف می‎کنند و اعتماد به نفس لازم را ندارند. این معلم به دانش‎آموزانش می‎گوید چه کار کنند و چه وقت کار کنند. او خود تمام تصمیمات کلاس را می‎گیرد. بنابراین سبک مدیریت او به ندرت باعث پیشرفت انگیزه یا تنظیم اهداف مشخصی می‎شود.

سبک مدیریت اقتدار گرایانه ـ مشاوره‎ای

معلم سبک مستبد ـ مشاوره‎ای محدودیت‎ها و کنترل‎هایی برای دانش‎آموزان وضع نموده، اما هم زمان استقلال فردی را تشویق می‏کند. این معلم اغلب دلایل وضع قوانین و تصمیمات را توضیح می‎دهد. اگر دانش‎آموزی مزاحم کلاس است، مؤدبانه، اما سخت و محکم، او را سرزنش می‏کند. این معلم بعضی اوقات قوانین انضباطی خارج از کلاس را وضع می‏کند. معلم اقتدارگر، مشاوره‎ای هم چنین شرایطی برای تعامل زبانی بین دانش‎آموزان، نظیر بحث‎های انتقادی را فراهم می‎کند. دانش‎آموزان می‎دانند که می‎توانند هنگام تدریس معلم از او سؤال کنند. این محیط فرصت‎هایی برای یادگیری مهارت‎های اجتماعی فراهم می‎آورد. معلم در این سبک، نگرش مثبتی درباره دانش‎آموزان، شرح علایق و احساسات آنها دارد. کلاس او با تشویق و جایزه توأم است. او غالباً روی تکالیف دانش‎آموزان توصیه‎هایی می‎نویسد و باز خورد مثبت به دانش‎آموزان می‎دهد. این معلم اقتدارگرا،اعتماد به نفس شایسته اجتماعی را تشویق می‏کند و انگیزه پیشرفت سطح بالا را پرورش می‎دهد. غالباً او دانش‎آموزان را از طریق پروژه‎ای هدایت می‏کند. دانش‎آموزان درباره چنین معلمی می‎گویند: «این معلم را دوست داریم، او منصف است و می‎فهمد که دانش‎آموزان نمی‎توانند بی نقص باشند. او معلمی است که شما می‎توانید بدون هیچ گونه خجالتی مسائل و مشکلات را با او در میان بگذارید».

سبک مدیریت آزاد منشانه

معلم آزادمنش کنترل و محدودیت کمی بر دانش‎آموزان دارد. اوتلاش می‏کند به احساسات دانش‎آموزان آسیبی نرساند ودر گفتن نه یا تحمیل قوانین به دانش‎آموزان مشکل دارد. اگر دانش‎آموزی مزاحم کلاس می‎شود، ممکن است فرض کند که او توجه کافی به دانش‎آموز نداشته است وقتی دانش‎آموزی حرف او را قطع می‏کند، او بر این باور است که دانش‎آموز مطمئناً چیز با ارزشی برای گفتن در کلاس دارد. چنین معلمی انضباط پیشنهادی رامی پذیرد، با دانش‎آموزان سر و کله می‎زند و خیلی مراقب آنهاست. او بیشتر متوجه احساسات دانش‎آموزان است تا اینکه آنها را کنترل کند. بعضی اوقات تصمیم‎گیری‎های کلاسی‎اش را بیشتر بر اساس احساسات دانش‎آموزان تنظیم می‏کند تا بر مسائل آموزشی. او میخواهد دوست دانش‎آموزان خود باشد. او حتی ممکن است روابط خارج از کلاس را تشویق کند. او یک مشکل زمانی برای تنظیم مرز میان زندگی حرفه‎ای و زندگی خصوصی دارد. به هر حال، این آزادی بیش از حد در کلاس، به مهارت و شایستگی اجتماعی و کنترل شخصی می‎انجامد.

یادگیری مهارت‎های اجتماعی برای دانش‎آموزانی که معلم آنان خیلی آمرانه عمل می‏کند، بسیار مشکل است. دانش‎آموزان غالباً این نوع معلم را دوست دارند. یک دانش‎آموز مدرسه راهنمایی درباره این معلم می‎گوید: «این معلم محبوب همه است، دانش‎آموزان مجبور نیستند همواره در کلاس جدی باشند. بعضی اوقات اوضاع از کنترل خارج می‎شود و ما اصلاً چیزی یاد نمی‎گیریم».

سبک مدیریت بی تفاوت

معلم بی‎تفاوت خیلی درگیر کلاس نمی‎شود. این معلم تقاضای کمی دارد و به کلاس‎هایش علاقه‎ای نشان نمی‎دهد. معلم بی تفاوت نمی‎خواهد بردانش‎آموزان نفوذ داشته باشد. به این ترتیب، او احساس می‏کند که آمادگی کلاس ارزش تلاش و کوشش را ندارد. او اغلب از همان مواد آموزشی سال‎های قبل استفاده می‏کند.

هم چنین نظم وانضباط کمی در کلاس چنین معلمی وجود دارد. این معلم ممکن است فاقد مهارت‎ها و شایستگی‎های لازم باشد. دانش‎آموزان نگرش‎های معلم بی تفاوت را احساس و درک می‎کنند.

در کلاس چنین معلمی یادگیری خیلی کم صورت می‎گیرد. هر کس در کلاس حرکت و زمان راتلف می‏کند. در یک چنین محیطی دانش‎آموزان فرصت خیلی کمی برای مشاهده یا تمرین مهارت‎های اجتماعی دارند. با توجه به انتظارات کمی که از آنها می‎رود، نظم وانضباط در چنین کلاسی خیلی کم است. دانش‎آموزان انگیزه اندکی برای پیشرفت دارند و از نظر کنترل شخصی کمبود دارند.

دانش‎آموزی درباره کلاس چنین اذعان می‏کند: « این معلم نمی‎تواند کلاس را کنترل کند و ما هیچ‎وقت چیزی در آن جا یاد نمی‎گیریم. تکالیف سختی در کلاس گفته می‎شود و افراد به ندرت کتاب‎هایشان را همراه می‎آورند».

چنین معلمی هر سال از طرح درس‎های مشابه و یکسان برای همه درس‎ها استفاده می‏کند. هیچ وقت زحمت به روزکردن آنها را به خود نمی‎دهد. برای او روزها مثل هم هستند. هنگام تدریس، نخست بیست دقیقه از وقت کلاس را به روش سخنرانی اختصاص می‎دهد. بعضی اوقات او می‎خواهد فیلم یا اسلاید نشان دهد وقتی این کار را می‏کند، آنرا جانشین سخنرانی خود نماید. اگر زمانی باقی مانده باشد، به دانش‎آموزان اجازه می‎دهد به آرامی مطالعه و با یکدیگر صحبت کنند. آنان دردسری برای او ایجاد نمی‎کنند و به ندرت متوجه می‎شود که مسؤول تعلیم و تربیت دانش‎آموزان است.

ارتباط معلم با دانش‎آموز

تعاریف ارتباط:

ارتباط از نظر معنوی به معنای ربط دادن، پیوند دادن،اشتراک داشتن و تجربه ی مشترک به کار رفته است. حتی در فرهنگ معین 19 لغت برای آن موجود است.

ـ ارتباط عبارت است از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده با استفاده از علامت به منظور تأثیر و کنترل و هدایت.

ـ ارتباط عبارت است از فرایند مبادله ی اطلاعات و احساسات، مبادله بر وزن مفاعله، امری است طرفینی و دو جانبه. پس ارتباط جریانی است متقابل.

نقش دانش‎آموز در برقراری ارتباط با معلم

وقتی دانش‎آموز نمی‎داند چگونه از معلم خود تقاضایی کند و یا عقیده متفاوتی را با او در میان بگذارد، به این نتیجه می‎رسد که نمی‎تواند با معلم خود ارتباط برقرار کند و بنابراین ناسازگاری و پرخاشگری می‏کند و یا ارتباط خود با معلم و کلاس را به طور کلی قطع می‏کند. اما وقتی همان دانش‎آموز یاد بگیرد که چگونه با معلمش ارتباط برقرار کند، روند کار کلاس شیرین و جذاب می‎شود و معلم و شاگرد هر دو در کنار هم، نه در مقابل هم به سوی هدف پیش می‎روند. وقتی ارتباط صمیمانه باعث درک متقابل بین معلم وشاگرد می‎شود، آن وقت است که می‎توان امیدوار بود که استعداد همه دانش‎آموزان شکوفا شود. لذا دانش‎آموزان باید سعی کنند در برقراری ارتباط با معلم موفق شوند. در این زمینه راهکارهایی نیز می‎تواند ثمر بخش باشد:

ـ هرگز دانش‎آموز بامعلم به گونه‎ای صحبت نکند که معلم حس کند می‎خواهد او را راهنمایی کند. چرا که این کار این معنی را به ذهن معلم تداعی می‏کند که نمی‎داند چه باید بکند.

ـ دانش‎آموز درخواست‎ها را با جملات مثبت و غیر دستوری بیان کند: مثلاً «استاد! نمی‎دانید وقتی عجله نمی‎کنید چه قدر ما خوشحال می‎شویم (برای وقتی که معلم با سرعت درس می‎دهد).

ـ اگر معلم در تدریس دچار اشتباه شد، بهتر است دانش‎آموز وقت دیگری به تذکر دادن بپردازد.

ـ همکاری دانش‎آموز با معلم در روند آموزش از قبیل کنفراس، شرکت در بحث‎های گروهی و.... می‎تواند رابطه معلم و دانش‎آموز را مطلوب و نزدیک گرداند.

ـ معلم زمانی که احساس کند مورد نیاز دانش‎آموز است، انگیزه بهتری پیدا می‏کند ودانش‎آموزان باید به معلم نشان دهند که چقدر به او نیاز دارند و برای او احترام قائل هستند.

ـ دانش‎آموز باید به معلم بفهماند که چقدر علاقه دارد که یاد بگیرد و به دانش معلم نیاز دارد چرا که معلم (در زمینه درس خود) اطلاعاتی بیشتر از دانش‎آموز دارد.

مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز

آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت. معلمان در همان آغاز کار خود پی می‎برند که نحوه برقراری ارتباط با دانش‎آموزان بسیار اهمیت دارد. توصیه میشود که معلمان به تأثیر نوع ارتباط خود بر شکل‎گیری گرایش‎های انگیزشی دانش‎آموزان توجه کنند. به عنوان مثال: اگر محبت درکلاس شکل یک مسؤولیت اجتماعی به خود گیرد، دانش‎آموزان به یکدیگر کمک می‎کنند و مواظب یکدیگر هستند.

گلاسر عقیده دارد بدون شکوفایی محبت و ارزش وجود، تشکیل یک هویت موفق نا ممکن است . بنابراین مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز، از مهم‎‎ترین مهارت‎های مورد نیاز یک معلم کارآمد می‎باشد.

در ادامه راهکارهایی در ایجاد ارتباط با دانش‎آموز بیان می‎شود:

ایجاد روابط مثبت با دانش‎آموز

اولین هدف معلم باید برقراری رابطه مطلوب، دوستانه و حمایت کننده با دانش‎آموزان باشد. چنین هدفی فقط با تعادل میان معلم ودانش‎آموز حاصل می‎آید. طبق نظریه اندیشمندان، باید معلم در روز اول به دانش‎آموزان نشان دهد که به آنها علاقه دارد و می‎توانند به او اعتماد کنند. چون هر برخوردی با دانش‎آموز در تصور آنها نسبت با معلم مؤثر است، لذا معلم باید همه اوقات برای ایجاد رابطه مثبت تلاش کند.

اجتناب از تنبیه شدید و مکرر

معلمی که رابطه خوبی با دانش‎آموز دارد هرگز برای آموزش به تنبیه اتکا نمی‏کند، تنبیه شیوه‎ای است که در نزد اندیشمندان علوم تربیتی مورد تأیید نیست، بلکه به استفاده از جایگزین برای تنبیه ویا روش‎های غیر تنبیهی سفارش می‎شود. یکی از راه‎های تنبیه خفیف، استفاده صحیح از روش محروم کردن است. مثلاً اگر دانش‎آموزی مزاحم دیگران است، می‎توان از اوخواست که به آخر کلاس برود ودور از همکلاسی‎هایش بنشیند. بدین ترتیب دانش‎آموز از موقعیتی که رفتار ناپسندش را تقویت می‏کند، بیرون برده می‎شود.

3ـ پرهیز از پیش داوری‎های غیر منصفانه

گاهی معلمان در بعضی از زمینه‎ها پیش‎داوری می‎کنند. برای پرهیز از این گونه موارد، معلم باید صادقانه به آنچه باور دارد اعتراف کند وتلاش کند در بین دانش‎آموزان خود تفاوت قائل نشود. بدیهی است که معلم نیز باید روش‎های آموزشی و رفتاری خود را متناسب با نیازهای متفاوت دانش‎آموزان سازگار نماید.

ابراز علاقه وتوجه به دانش‎آموزان

برای اثر بخشی امر آموزش و برقراری ارتباط مناسب بین دانش‎آموزان، معلم باید نشان دهد که به آنها علاقه و توجه دارد و از فعالیت با ایشان لذت می‎برد، معلم می‎تواند با حضور در فعالیت‎های فوق برنامه تحصیلی دانش‎آموزان علاقه خود رابه آنها نشان دهد، با این کار دانش‎آموزان بدون در نظر گرفتن توانایی‎ها و یا شکست‎هایشان در امر تحصیل مورد احترام و توجه قرار می‎گیرند.

ثبات داشتن و بخشنده بودن

معلمانی که در رفتارشان آرامش دارند، در رابطه خود با دانش‎آموزان بسیار موفق هستند. دانش‎آموزان معلمی را می‎خواهند که رفتارش پایدار وقابل پیش بینی باشد. حتی دانش‎آموزانی که در روز قبل مشکلی درکلاس ایجاد کرده اند، باید بتوانند روز بعد به راحتی به سر کلاس بیایند.

6ـ داشتن انتظارهای بالا و ممکن

معلمی که می‎خواهد با دانش‎آموزان رابطه‎ای مثبت وسازنده داشته باشد، باید اعتقاد به قابلیت‎ها را در آنها پرورش دهد. واگذار کردن فعالیت‎های نسبتاً دشوار به دانش‎آموزان، واگذار کردن کارهایی که احتمال شکست در آنها کم است و.... از راه‎هایی است که قابلیت‎های بالای دانش‎آموزان را نسبت به خودشان القا می‏کند.

نتیجه‎گیری

با توجه به مطالب بیان شده چنین استنباط می‎گردد که اداره کلاسی کار آمد و مؤثر یگانه راهی است که به آموزش و یادگیری مفید و مؤثر ختم می‎شود. ایجاد نظم و هماهنگی شرط لازم برای آموزش سودمند است، اما کافی نیست. چنانچه مدیریت درکلاس درس به خوبی اعمال شود، رفتارهای مناسب دانش‎آموزان تقویت شده و رفتارهای نا مناسب آنان که مستلزم شیوه‎های برخورد خاص خود می‎باشد، کاهش می‎یابد و این امر زمینه را برای آموزش و یادگیری هدفمند دانش‎آموزان فراهم می‎کند.

مدیریت کلاس که با هدف آموزش اثر بخش اجرا گردد، شیوه‎های متفاوتی می‎طلبد. هر معلم بسته به شرایط کلاس و دانش‎آموزان و روحیات خویش از دو روش نظارت کلی بهره می‎برد. یکی نظارت بر رفتار اجتماعی دانش‎آموزان با عنوان انضباط و دیگری نظارت بر کلاس از راه برنامه‎های آموزشی مورد نیاز.

مدیریت در هر کلاس به دنبال برقراری ارتباط بادانش‎آموزان میسر است. بدیهی است که هر یک از معلمان در برقراری ارتباط با دانش‎آموزان روش خاصی دارند که ناشی از شخصیت معلم، شخصیت دانش‎آموزان و موقعیت است. با این حال می‎توان گفت انواع روابط که موجب افزایش انگیزه کفایت و کنترل دانش‎آموزان می‎شود عمومیت دارد.

معلم باید ابتدا رابطه مثبت، حمایت کننده و قابل اعتماد با دانش‎آموزان برقرار کند. این هدف هنگامی حاصل می‎شود که معلم برای کنترل دانش‎آموزان بیش از اندازه از تنبیه استفاده نکند، از شوخی‎های زننده پرهیز کند، از پیش داوری‎های غیر منصفانه بپرهیزد.

هم چنین معلم باید در هر موقعیتی آرامش خود را حفظ کند تا رفتارش قابل پیش‎بینی باشد و دانش‎آموزان به او اعتماد کنند. چنین معلمی می‎تواند با مدیریت کلاس درسی کارا و پرانگیزه داشته باشد و دانش‎آموزان برای کشف حقایق و مفاهیم جدید علمی ـ آموزشی تلاش کنند و در سایه چنین رابطه و مدیریتی، تجربه‎هایی حاصل کنند که در هیچ کتابی نمی‎توان یافت.

پیشنهادها

الف ) مدیریت کلاس

1ـ کلاس را در ‎آغاز با جدیت شروع کند و متعاقب آن آزادی بیشتری به دانش‎آموزان بدهد.

2ـ مقررات کلاس را با مشارکت دانش‎آموزان و با تأکید بر پیام مثبت اطاعت از قوانین نه بر نتایج منفی حاصل از قانون شکنی تدوین کند.

3ـ معلم نباید به دانش‎آموزان امکان دهد اورا متقاعد سازند که شرایط و ضوابط مورد نظرش رامرتب تغییر دهد.

4ـ تمرکز بر عملکرد دانش‎آموزان در صورتی که شخصیت آنها مورد هدف قرار نگیرد.

5ـ پرهیز از انتقام جویی یا تمسخر دانش‎آموزان.

6ـ چشم پوشی از اشتباهات کوچک.

7ـ شناسایی و پذیرش اشتباهات بادادن فرصت دوباره برای جبران آن.

8ـ در صورت لزوم دانش‎آموز به طور مستقیم مورد خطاب قرار گیرد تا عکس العمل معلم مشخص کند که رفتار دانش‎آموز بسیار نابجا است.

9ـ از بین بردن اساس و ریشه رفتارهای نامطلوب.

10ـ آرام و قاطع عمل کند.

11ـ به دانش‎آموزان توجه کند و تلاش نمایدتا این توجه را نشان دهد.

12ـ بدنبال جانشینی بهتر برای تنبیه باشد.

13ـ نشان دهد از آنچه در کلاس می‎گذرد آگاه است.

14ـ انتظارات خود و نیازهای دانش‎آموزان را با هم در نظر بگیرد.

15ـ سمبلی از رفتارهای مطلوب باشد و از ریا و تظاهر بپرهیزد.

ب) ارتباط با دانش‎آموز

1ـ مؤدبانه صحبت کردن معلم. (عدم استفاده از کلمات دستوری مانند باید و مجبورید).

2ـ نام دانش‎آموزان را به خاطر سپردن.

3ـ از دانش‎آموزان تشکر کردن.

4ـ تأدیب انفرادی یا شخصی.

5ـ دوستانه رفتار کردن به جای دوست بودن با دانش‎آموزان.

6ـ اهمیت دادن به نظرات دانش‎آموز.

7ـ استفاده از ارتباط غیر کلامی (ارتباط چشم، حرکات سر و...).

8ـ استفاده از واژه «ما» به جای «تو».


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩۳/٦/٢٥ | ٧:۱٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]