قصه‌ گویی و داستان ‌‌خوانی در کلا‌س:

یکی از شیوه‌ های ترویج کتاب ‌خوانی در میان دانش‌ آموزان قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی آموزگار در کلا‌س است. آموزگار می ‌تواند با این روش لذت خواندن را در بچه‌ ها برانگیزاند.

قصه‌ گویی در کلا‌س و در پی آن گفت‌ و گو درباره آن و پاسخ‌ به پرسش‌های کودکان در این باره، به کودکان می‌ فهماند مطالعه می‌ تواند کاری لذت‌ بخش باشد. برای قصه‌ گویی بهتر است آموزگار با توجه به مخاطبان، داستان مناسبی را برگزیند. نخست آن را بخواند و رویدادهای عمده آن را به خاطر بسپارد، سپس در کلا‌س روبه‌روی دانش ‌‌آموزان بایستد و آن را به شیوه ‌ای پویا بازگو کند. اگر کتابخانه آموزشگاه کتابدار کارآزموده‌ ای دارد، آموزگار می ‌تواند با همفکری او به گزینش کتاب و شیوه بازگویی قصه بپردازد. قصه ‌گویی یادگار ارتباط شفاهی است که دانش‌ آموزان پیش از ورود به آموزشگاه، کم ‌و بیش با آن آشنا شده‌اند. آموزگار با قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی در کلا‌س اشتیاق مطالعه و بهره‌مند شدن از لذت داستان را به کودکان منتقل می‌کند. کمتر کودکی است که به قصه‌ های خوب، به ویژه قصه‌ های فرهنگ عامه (فولکلور) علا‌قه‌مند نباشد.

 

کتاب، تیشه ای است که دریای یخ زده درون مان را می شکافد!

فرانتس کافکا




قصه‌ گویی و داستان ‌‌خوانی در کلا‌س:

یکی از شیوه‌ های ترویج کتاب ‌خوانی در میان دانش‌ آموزان قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی آموزگار در کلا‌س است. آموزگار می ‌تواند با این روش لذت خواندن را در بچه‌ ها برانگیزاند.

قصه‌ گویی در کلا‌س و در پی آن گفت‌ و گو درباره آن و پاسخ‌ به پرسش‌های کودکان در این باره، به کودکان می‌ فهماند مطالعه می‌ تواند کاری لذت‌ بخش باشد. برای قصه‌ گویی بهتر است آموزگار با توجه به مخاطبان، داستان مناسبی را برگزیند. نخست آن را بخواند و رویدادهای عمده آن را به خاطر بسپارد، سپس در کلا‌س روبه‌روی دانش ‌‌آموزان بایستد و آن را به شیوه ‌ای پویا بازگو کند. اگر کتابخانه آموزشگاه کتابدار کارآزموده‌ ای دارد، آموزگار می ‌تواند با همفکری او به گزینش کتاب و شیوه بازگویی قصه بپردازد. قصه ‌گویی یادگار ارتباط شفاهی است که دانش‌ آموزان پیش از ورود به آموزشگاه، کم ‌و بیش با آن آشنا شده‌اند. آموزگار با قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی در کلا‌س اشتیاق مطالعه و بهره‌مند شدن از لذت داستان را به کودکان منتقل می‌کند. کمتر کودکی است که به قصه‌ های خوب، به ویژه قصه‌ های فرهنگ عامه (فولکلور) علا‌قه‌مند نباشد.داستان ‌نویسی در کلا‌س:

روش دیگر برای ترویج کتاب‌خوانی در کلا‌س، تشویق دانش‌ آموزان به نوشتن داستان و خواندن آن در کلا‌س است. دانش‌ آموزان با نوشتن داستان توانایی نوشتن و بازگویی تجربه‌های خود را به کار می‌گیرند. آن‌ ها هنگامی که داستان خود را برای دوستان‌ شان می‌ خوانند بهتر به قوت و سستی کار خود پی می‌برند. آن ‌ها همچنین درمی‌یابند نویسندگان انسان‌ هایی هستند همچون خودشان که با بهره‌گیری از توانایی‌های زبانی و بیانی، احساس‌ها و دانستنی‌ هایی را به دیگران انتقال می‌دهند. توجه آموزگار به چنین فعالیت‌هایی، دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا جسارت پیدا کنند و برای نوشتن داستان، خاطره یا هر مطلب دیگر دست به قلم ببرند. این کار می‌تواند بهترین شیوه برای بالا‌ بردن توانایی‌ های کودکان در همه زمینه‌ های آموزشی باشد.بررسی کتاب در کلا‌س:

آموزگاران می‌توانند در کلا‌س نوعی نشست بررسی کتاب راه‌اندازی کنند. در این نشست‌ها می‌توان کتابی را که بچه‌ها پیش از آن خوانده‌اند، بررسی کرد. برای پربار‌تر شدن فضای این نشست‌ها می‌توان بررسی‌های خوب را به شکل روزنامه دیواری درآورد. با گفت‌وگو درباره کتاب توانایی نقادی بچه‌ها رشد می‌کند. کتاب‌های این نشست‌ها را می‌توان به تناسب از کتاب‌های غیردرسی، داستانی، دانستنی‌های عمومی و حتی کتاب‌های درسی برگزید. توان گفت‌و‌گو و بیان نظر در کلا‌س درس همچنین به کودکان اعتماد به نفس می‌بخشد و به کودکان کمرو امکان می‌دهد بر ویژگی بازدارنده خود چیره شوند. نمایش کتاب در کلا‌س:

یکی از راه‌های دیگر ترویج کتاب‌خوانی از سوی آموزگاران، برپایی نوعی نمایش کتاب (نمایشگاه کتاب)در کلا‌س است. این نمایش کتاب بسته به امکانات آموزشگاه می‌تواند بزرگتر یا کوچکتر باشد، اما حتی نمایشگاه کوچکی از کتاب نیز برای بچه‌ها گیرایی دارد و می‌تواند در یادآوری اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و آشنایی هرچه بیشتر کودکان با کتاب، نقش ارزنده ‌‌ای داشته باشد. باید کوشید نمایشگاه کتاب را با شگردهای گوناگونی گیرا کرد. بهره‌ گیری از تصویرهایی که خود دانش‌ آموزان تصویرگری کرده‌اند، پوستر، اسلا‌ید و عکس می‌تواند بر گیرایی این نمایشگاه کوچک کتاب بیافزاید. برای شکوفا کردن برنامه نمایش کتاب می‌توان از امکانات گوناگونی همچون کتابخانه آموزشگاه یا کتابخانه‌های دیگری که در دسترس است، سود جست. نمایشگاه کتاب را در گستره آموزشگاه نیز می ‌توان برگزار کرد.برپایی گروه مشاور مطالعه از دانش‌ آموزان کلا‌س:

آموزگار می‌تواند کودکان را راهنمایی کند تا یک گروه مشاور مطالعه برپا کنند. این گروه از دانش‌ آموزانی پدید می‌آید که کتاب‌های بیشتری خوانده ‌اند. اعضای این گروه می‌توانند مشاور دیگر دانش ‌آموزان کلا‌س در گزینش کتاب برای مطالعه باشند. دانش‌ آموزان کلا‌س برای کتاب‌خوانی از آن‌ها کمک می‌گیرند و کتاب‌هایی را که می‌خوانند، به این گروه گزارش می‌دهند. گروه مشاور مطالعه می‌تواند دیدگاه دانش‌آموزان را درباره‌ کتاب‌ هایی که می‌خوانند در دفترچه‌ ای یادداشت کنند و در راهنمایی دانش‌آموزان و هدایت فعالیت کتاب‌ خوانی کلا‌س از آن بهره گیرند. آموزگار و کتابدار نیز می‌توانند از گزارش‌های فراهم آمده برای هدایت کتاب‌ خوانی کودکان بهره بگیرند. ثبت فعالیت ‌های کتاب‌ خوانی دانش‌ آموزان


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٥ | ۱:۱٧ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]