روش های تقویت انشای دانش آموزان ابتدایی

 


در حیطه زبان آموزی، چهار رکن اصلی گوش دادن – صحبت کردن  خواندن و نوشتن امروزه در دنیا به عنوان یک قانون مسلم پذیرفته شده، در آموزش تمامی زبان های دنیا و برنامه های آموزشی مدنظر قرار می گیرد.

در این چهار قدم به ترتیب نوشتن جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده، چرا که سه امر گوش دادن و صحبت کردن و خواندن برای نوشتن مقدمه و پیش سازمان دهنده، و زمینه بوده و بالاترین سطح را به خود اختصاص داده است.

 

روش های تقویت انشای دانش آموزان ابتدایی

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۳۱ | ٦:٥۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

بچه های غزه

سحری موشک خوردند و

افطار موشک!

و من اینجا نشسته ام پای سفره افطار

عکس: اعتراض هنرمندان ایرانی به کشتار غزه


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۳٠ | ۸:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

گلبرگ های تربیت

 


               

-آسمان رکوع کرد وخداوند این همه ستاره به او بخشید ،رکوعی باید تا آسمان قلبمان ستاره باران شود.

-آب یعنی قطره هایی که سجده می کنند ،خاک سجده آب است و آب همسایه حیات،خاضعانه سجده کن تا حیات را تمرین کرده باشی.

-آفتاب از آسمان به زمین می آید و زندگی راتضمین می کند . از بالا به پایین بیاییم تا حقیقت زندگی را در یابیم.

-آفتاب نگاهمان را به سخاوت وعدالت خورشید بر همه دانش آموزان تقسیم کنیم.

-آنکه عشق نورزد به هیچ نیرزد.

-آنان که همه چیز در نگاهشان بزرگ است ،همان هایی هستند که خدا را از قلبهایشان منها کرده اند.

-انسانهای ،جدی ترین حرفشان را وقتی میزنند که سکوت می کنند.

-اولین خسوف روح انسان زمانی آغاز شد که خود را دید.

-اگر انسان ستاره هایی به نام مسجد و مدرسه بر دامان زمین نمی دوخت ،هیچ چیز ظلمت زمین را نمی شکست .

- این همه خود را تحقیر نکنید ،خداوند پس از ساختن شما به خود تبریک گفت.

- اگر روزی خورشید قلبمان از پشت ابرهای نخوت وغرور سر زند ،عصر ظهور آفرین خورشید نیز فرا رسیده است.

آنچه وازدگی ،وارفتگی و واماندگی را درمان می کند "وارستگی" است . قطع وابستگی نیز بی وارستگی ممکن نیست .

- ای اهل زمین: آسمان سبد بزرگی است که صبح ،سیب بزرگ خورشید را به ما می بخشد ،این محبت را چگونه پاسخ می گویی.

 

شلک های محدثه

                                                                                                        


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٩ | ٧:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

شاید این  جمعه بیاید.............

آری ، روزی که بازار تعلقات دنیا را تعطیل کنیم ؛

او خواهد آمد .

میگویند نوشته ها از گفته ها معتبر ترند ...

دوازده هزار نامه ی دعوت نوشتند،

ولی با بیش از سی هزار نیزه و شمشیر به استقبال رفتند !

آقای من ، راز بی نشانی بودن ات را اکنون میفهمم ؛

کاش نامه هایی که تمبر صداقت نداشتند هیچگاه به نشانی نمی رسیدند ...


جملات زیبا درباره امام زمان علیه السلام

گر پرده ز رخ باز نماید مهدی (عج)

                      از خلق جهان دل برباید مهــــــدی(عج)

ای شیعه چنان منتظر مولی باش

                    گویی که همین جمعه میاید مهدی(عج)

جملات زیبا گیله مرد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٧ | ۱:٤٧ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

اعمال شب های قدر

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٥ | ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

راز زندگی مشترک

از پیرمرد و پیرزنی پرسیدند :

 شما چطور شصت سال با هم زندگی کردید؛

 گفتند : ما متعلق به نسلی هستیم که ، وقتی چیزی خراب می شد؛

 تعمیرش می کردیم نه تعویضش!

 

http://parskadeh.ir/wp-content/uploads/2013/04/67216_10151378640746482_654956995_n.jpg

جملات زیبا گیله مرد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢۳ | ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

سیرت زیبا به زصورت زیباست

صورت های خوب افول خواهند کرد،
اما سیرت خوب ، شما را برای همیشه زیبا نگاه می دارد.

بس بگردید و بگردید روزگار                      دل به دنیا در نبندد هوشیار

ای که دستت می رسد کاری بکن                 پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

نام نیکو گر بماند ز آدمی                   به کزو ماند سَرای زر نگار

صورت زیبای ظاهر ، هیچ نیست                  ای برادر سیرت زیبا بیار

از درون خستگان اندیشه کن                وز دعای مردم پرهیزگار

با بدان بد باش و با نیکان نکو                  جای گُل گُل باش و جای خار خار

                                                                                                                                                               سعدی

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢۳ | ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

باغ بوچارت زیبا ترین باغ دنیا

زیباترین باغ دنیا با گلهای طبیعی (باغ بوچارت )
حتما تا به حال در مورد باغ بوچارت (butchart) چیزهایی شنیده اید. این باغ که در ونکور کانادا واقع شده امروز به یکی از دیدنی ترین مکان های دنیا تبدیل شده است. باغی که در جزیره ونکور کانادا و در فاصله‌ی ۲۱ کیلومتری از شهر ویکتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به ۱۹۰۴ میلادی می‌رسد. یک باغ کاملاً رؤیایی با حدود ۲۰ هکتار وسعت که حقیقتاً میتوان آنرا شاهکار معماری سبز نامید.

به گزارش تک ناز در حقیقت شاید بتوان این پردیس افسانه‌ای را مؤثرترین و گویاترین سروده‌ی انسان‌ساز در ستایش مادر طبیعت دانست. جالب اینکه از این باغ پرشکوه و بی‌مانند سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید می‌کنند و دولت کانادا همزمان با یکصدمین سال تولد این باغ بهشتی، آن را به عنوان یک سند ملی، تاریخی به ثبت رساند.

دیدن تصاویر زیر شاید انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایرانی به وجود آورد تا به جای ساختن سازه‌های آلوده‌کننده‌ای که آب و خاک این کشور را هدف قرار داده‌اند، دست به برپایی قطعه‌ای از بهشت در سرزمین مادری‌شان بزنند؛ همان گونه که خانم و آقای بوچارت در بیش از یکصد سال پیش چنین کردند و کاربری کارخانه سیمان خود را به زیباترین باغ جهان تغییر دادند. کاری ماندگار که می‌تواند همچون باغ بوچارت آنها را ثروتمند هم بسازد.

لازم به یاد آوری است که اکثر کشور های جهان حتی مناطقی بسیار دور و کم بنیه (از نظر تاریخی و اجتماعی) هم در این مجموعه باغی نمونه از سرزمین خودشان را دارند و در ابتدای ورودی باغ؛ پرچم کشور آنها بر سر در قرار داده شده اما نام و نشانی از ایران که زیباترین باغها با خصوصیات و مشخصات خودش را در طول تاریخ داشته نیست. اینکه اگر انسان بخواهد می‌تواند بزرگترین و زیباترین شعر را در ستایش طبیعت بیافریند، باغ بوچارت یکی از سحرانگیز‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.

زیباترین باغ دنیا با گلهای طبیعی (باغ بوچارت )


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اطلا عات عمومی


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢۳ | ٧:٥۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

صورت های عملی تشویق

 

 

 

مسأله تشویق کودک را چگونه به مرحله اجرا و عمل درآوریم؟ چه کنیم که کودک در درون خود احساس شوقى

کند و در باطن خویش خشنود باشد که فلان عمل را انجام داده است؟ راه‌هاى شادمان کردن کودک بخاطر عمل

موردنظر ما کدامند؟

 

◊ دادن جایزه

 ◊ دادن گواهی

◊ ذکر قصه و داستان

◊ ذکر کلمات محبت‌آمیز

◊ سپردن مسؤولیت

◊ معرفی عمل آن در حضور جمع

◊ معرفی و ارائه آثار

  ◊ نزدیک کردن به خود

  ◊ نصب عکس او

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٢ | ٩:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

تولد امام حسن مجتبی بر شیعیان مبارک باد

تا خدا هست و خدایی می کند، مجتبی مشکل گشایی می کند.

http://www.ammarname.ir/sites/default/files/news/picture/1393/04/19/2093180545.jpg


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٢ | ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

تصویربرداری فیلم مستند آیت الله مولانا بروجردی به پایان رسید

molana_borujerdi.jpg

تصویربرداری فیلم مستندی درباره حضرت آیت الله غلامرضا مولانا؛ روحانی سرشناس بروجردی به پایان رسید.

 


این فیلم مستند از مجموعه «مردان آسمانی» تهیه می شود. تهیه کنندگی این فیلم را اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد بر عهده دارد که در قالب مستند و با زمان 26 دقیقه ساخته می شود. کارگردانی این کار را اکبر حدادی بر عهده دارد. مراحل فنی تدوین، صداگذاری و موسیقی در حال انجام است.

 


آیت الله مولانا در سال 1306 شمسی در بروجرد دیده به جهان گشود. خواندن و نوشتن و مقدمات عربی را نزد پدرش فرا گرفت و سپس سطوح ادبیات، فقه، اصول، منطق و فلسفه را از اساتید فنون حاج سیدمحسن شریعتمداری و مرحوم میرزا لطف‌ا... و مرحوم آیت الله شیخ علی محمد نجفی بروجردی فرا گرفت. این دانشمند فرزانه آثار متعددی را تألیف نموده است که جزء منابع ارزشمند تحقیقاتی بخصوص در زمینه تاریخ و جغرافیای بروجرد به حساب می‌آیند.


چند تن از شاگردان آیت الله مولانا و همچنین فرهیختگان شهرستان بروجرد و کشور، جلوی دوربین این فیلم رفتند و درباره حاج آقا مولا مطالبی را بیان کردند.   


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٠ | ۱٠:۱۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

خدا را برایتان آرزو می کنم

   

 

خــــدا تنها روزنه امیدی است که هیچگاه بسته نمی شود،

تنها کسی است که با دهان بسته هم می توان صدای کرد،

با پای شکسته هم می توان سراغش رفت،

 تنها خریداریست که اجناس شکسته را بهتربرمی دارد،

تنها کسی است که وقتی همه رفتند می ماند،

 وقتی همه پشت کردند آغوش می گشاید،

وقتی همه تنهایت گذاشتند محرمت می شودو

تنها سلطانی است که دلش با بخشیدن آرام می گیرد نه

با تنبیه کردن.

 

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢٠ | ٩:٥٢ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

عاشقانه ها با دوست

خدایا کمک کن چترِ گناه را در بارانِ رحمتِ ]رمضان و غیر[ رمضانت بسته نگه داریم ... آری ؛ چترها را باید بست ، زیر باران باید رفت .

 

 عکس های رمانتیک و زیبای بارانی  - www.jazzaab.ir



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٩ | ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

هر طفلی را مادرش آماده مهمانی می کند.
مهمانی خداست؛
مادرم آماده شدن ما دست توست...


یا زهــــرا..

 


هر که دارد سر سودای خـــدا بــســم الله
 
السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
 
باز آى و دل تنـگ مرا مونس جان بـاش / وین سوخته را محـرم اســرار نهان بـاش

زان باده که در میکده عشـق فروشــند / ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش . . .



قال الإمام علیّ علیه‏السلام:
صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ، و صِیامُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ

روزه دل، بهتر از روزه زبان و روزه زبان، بهتر از روزه شکم است.


غرر الحکم: 5890 .
[ جمعه ۱۳٩۱/۴/۳٠ ] [ ۱٠:۵۳ ‎ب.ظ ] [ یه بنده خدا ]

جملات زیبا گیله مرد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٩ | ٧:٥٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

جملات کوتاه وعبرت آموز

کمترین فاصله از

دشمنی تا دوستی، یک لبخند
از توقف تا پیشرفت، یک حرکت
از عداوت تا صمیمیت، یک گذشت
از شکست تا پیروزی، یک شهامت
از عقبگرد تا جهش، یک جرأت
از نفرت تا علاقه، یک محبت
از صلح تا جنگ، یک جرقه
از آزادی تا زندان، یک غفلت
و از جدایی تا پیوند، یک قدماست


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱۸ | ٧:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

نکاتی برای رشد شخصی و انگیزه معلمان

معلمی شغلی پویاست. معلم همواره باید در حال افزایش انگیزه و علاقه خود به فعالیت تدریس و ارتباط با دانش آموزان باشد، به نحوی که شغل او باعث پیشرفت و رشد شخصیت او شود. در این جا به نکاتی چند درباره این که چگونه معلمان می توانند در شغل خود رشد کنند و چگونه می توانند انگیزه خود را افزایش دهند اشاره می کنیم.

خودتان باشید. بچه ها می توانند افراد قلابی را تشخیص دهند. معلم خوب بودن نمایش نیست.

   روز خودتان را ساماندهی کنید. تدریس نباید موضوعی "اگر
شد –اگر نشد" باشد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱۸ | ٦:٥٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
انواع پرسش در کلاس های دوره ابتدایی

پرسش های فلسفی (چرایی):معمولا شاگردان به دلیل عدم آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پرسش هایی را که باید با چه و چگونه مطرح شوند با چرا مطرح می کنند.

مثال: چرا این همه پرنده با اشکال مختلف وجود دارد؟

  راه حل: از دانش آموز سوال کننده توضیح خواسته شود به نحوی که سوال به چه و چگونه تغییر یابد. گاهی اوقات که پرسش ها واقعا فلسفی هستند پاسخ می دهیــم به راستی که خیلی جالبه! و در نهایت جرات نمی دانم است.

  پرسش های هیجانی: فراوان دیده می شود که شاگردان با دیدن پدیده ای به هیجان آمده و پرسش می کنند.

مثال: کودکی که لانه ی پرنده را از یک طرف دیده است هیجان زده شده در مورد آن سوال می پرسد.

 راه حل: آموزگار در هیجان شاگردان مشارکت کند به نحوی که مشاهده ی پدیده و زمان آن را افزایش دهد چون افزایش مشاهده موجب افزایش مدت یاد گیری می شود. آیا طرف دیگر لانه را هم دیده ای؟

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٧ | ٧:٢٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

نقد و بررسی دفتر فرآیندهای کلاسی

محاسن دفتر موجود :

وجود جداولی از قبیل: مواد درسی و ساعات کار هفتگی ، برنامه هفتگی ، جدول بودجه بندی ، جدول ثبت غیبت ها ، جدول جمع بندی عملکرد دانش آموز  ، جدول ثبت ملاقات با اولیا  ، از جمله محاسن این دفتر کلاسی است.

 

معایب و نواقص

علیرغم ویژگی های مفید فوق وقتی آموزگار میخواهد در عمل از این دفتر استفاده کند به مشکلاتی روبرو میشود که در ادامه به شرح آنها پرداخته میشود :

- در هیچکدام از این جدول ها  قسمتی  تحت عنوان  ردیف   پیش بینی نشده است  و شماره  دانش آموز  مشخص نیست و این خود موجب  بی نظمی و اتلاف وقت خواهد شد .

 

 

جدول ثبت غیبت ها

در این جدول برای هر دانش آموز در طول یک سال تحصیلی تنها ده روز غیبت پیش بینی شده است و اگر چنانچه غیبت دانش آموزی از این حد بیشتر شد جایی برای ثبت آن وجود ندارد .

 

جدول ثبت عملکرد  دانش آموز

 

  1. درسها از هم تفکیک نشده است  و یک صفحه بدون مشخص بودن نام دروس  در اختیار معلم  قرار گرفته . که هر  آموزگار با سلیقه خود این جدول را تقسیم بندی میکند .

 

  1. در همین جدول بعد از ستون عنوان درس  ، ستونی تحت عنوان تاریخ آمده است . اگر آموزگار بخواهد  برای ثبت یک  عملکرد ، تاریخ آنرا در این ستون بنویسد و روبروی آن  عملکرد مربوطه را هر چند به طور مختصر بنویسد  هر تاریخ یک سطر از این فضا را اشغال می کند و حداکثر میتوان  برای هر درس ، 4سطر در مقابل 4 تاریخ قرار داد

 

  1. بنابراین  بهتر است  اسامی دانش آموزان در جدول ثبت عملکرد در یک صفحه نوشته و هر صفحه مربوط به یک درس باشد.( مجزا کردن هر درس جهت ثبت عملکرد دانش آموز )

و تغییر جدول شماره پنج ( ثبت عملکرد دانش آموز ) به صورت زیر :

ردیف

نام و نام خانوادگی

تاریخ

موضوع مورد ارزیابی

شرح عملکرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 جدول جمع بندی عملکرد های دانش آموز

اگر چه  این جدول به صورت ماهانه طراحی شده است و شامل 9 ماه می باشد .ولی  جایی برای  ثبت عملکرد در نوبت اول و نوبت دوم سال تحصیلی نیست . چیزی که ثبت آن از نظر نظام اداری آموزشی لازم است زیرا معلم در پایان هر نمیسال آموزشی  باید همین نتایج  را به دفتر آموزشگاه ابلاغ کند . 

و مورد آخر : کامل شدن فرم مشخصات دانش آموزان با آوردن ستون هایی برای   نام پدر  ، وضعیت دانش آموزان با مشکل خاص و شغل پدر ، میزان تحصیلات پدر ومادر ، تعداد خواهر و برادر و ...

چگنی

در خصوص جدول شماره 5

بهتر بود به ازای هر دانش ـآموز تا پایان سال سه برگ در نظر گرفته شود همچنین در قسمت عنوان درس ماده درسی را ثبت می نمود و به ازای تعداد ساعات درسی در هفته به آن فضا اختصاص می داد ند .

باید جدول شماره 5 به 4 خانه تقسیم می شد عنوان درس ،تاریخ اجرا وشرح عملکرد ویک خانه هم مربوط به جمع بندی تو صیفی مر بوط می شد.

 در خصوص جدول شماره4

بهتر بود جدول شماره4 همانند جدول شماره 6جمع بندی ماهیانه ای برای ثبت غیبت دانش آموزان به صورت تفکیک هر ماه در پایان دفتر کلاس در نظر گرفته می شد.و در آنجا موجه ویا نا موجه بودن غیبت به صورت ماهیانه گنجانده می شد

قاط ضعف صفحه 4 دفتر کلاسی قسمت ثبت غیبت دانش آموزان 

1- تعداد ستون اسامی دانش آموزان در دوصفحه برای کلاس های بالای 35 نفر کافی نیست .

2- ماههای یک سال تحصیلی در این صفحه تدوین نشده است .

3- نوشتن موجه و غیر موجه دراین صفحه نیاز نیست .چون اکثر غیبت ها موجه می باشد .

قاط ضعف صفحه 4 دفتر کلاسی قسمت ثبت غیبت دانش آموزان 

1- تعداد ستون اسامی دانش آموزان در دوصفحه برای کلاس های بالای 35 نفر کافی نیست .

2- ماههای یک سال تحصیلی در این صفحه تدوین نشده است .

3- نوشتن موجه و غیر موجه دراین صفحه نیاز نیست .چون اکثر غیبت ها موجه می باشد .

 

پیشنهادات

1- اگر دریک صفحه تعداد دانش آموزان لحاظ شود در وقت معلم صرفه جویی می شود .

2- اگر در یک صفحه ماهها ی یک سال تحصیلی به صورت ماه به ماه تقسیم شود بهتر معلم می تواند غیبت هر دانش آموز را در ماه مربوطه بنویسد.

نقاط ضعف صفحه 5 دفتر کلاسی قسمت عملکرد دانش آموزان

1- اولین اشکال ، هر صفحه برای یک دانش آموز می باشد که خیلی وقت معلم را میگیرد و گاهی معلم برای نوشتن باید یک کاغذ چک نویس در دست بگیرد و تند تند بنویسد و به خانه ببرد و به صورت توصیفی در تک تک ورقه ها ثبت کند وکار بسیار وقت گیری می باشد .

2- برای ثبت نمرات دانش آموز در هر برگه تقسیم بندی دروس وجود ندارد و معلم را دچار سردر گمی می کند .

3-  ثبت مشاهدات فعالیتهای درسی دانش آموز چه به صورت کتبی چه به صورت عملی و شفاهی در دفتر مشخص نیست

پیشنهادات

1- بهتر است  کلیه دروس را در چند صفحه قرار داد با اسامی دانش آموزان با ثبت ماهها  مثلا" درس فارسی با ماههای یک سال و کلیه دانش آموزان در یک صفحه یا دو صفحه که معلم مرتب و منظم نمره گذاری کند و همه دانش آموزان درکنارهم باشند نه هر برگه برای  یک دانش آموز.

2- ثبت نمرات کتبی و شفاهی و عملی کنار هم باشد تا معلم بتواند همه نمرات را کنار هم قرار بدهد و درپایان ماه معدل گیری کند .

 

نکات مهم در ارزیابی کلی دفتر کلاسی

با توجه به ارزیابی معلم از کلیه رفتارها و آزمونها و مهارتهای دانش آموزان لازم است که دفتری برایش تهیه شود که کلیه این امور در آن لحاظ شود زیرا محصل فقط از نظر درسی ارزیابی نمی شود .

برای همین منظور موارد زیر به عنوان پیشنهاد داده شده است که دردفتر کلاسی قرار گذاشته شود :

1-ایجاد مشخصات دانش آموزان برای پیگیری مسائل آموزشی و ارتباط با والدین .

2- ایجاد ثبت آزمایشات و فعالیتهای معلم

3- ایجاد ثبت استفاده از وسایل هوشمند و نرم افزارهای آموزشی

4- ایجاد ثبت اردوهای آموزشی و گردش های علمی و اهداف آموزشی از بردن به گردش علمی

5- (اگر روش توصیفی به صورت هدفمند اجرا شود ایجاد صفحاتی برای ثبت چک لیست های آموزشی و ارزیابی های آزمونهای عملکردی و مداد کاغذی )

6- ایجاد ثبت طرحهایی که معلم برای فعالیت دانش آموزان انجام مید هد مثلا" پروژه  جابر بن حیان ـ المپیاد رایانه ـ مهارت خواندن ـ

7- ایجاد ثبت جوایزی که به محصلین در ازای شرکت در فعالیتهای درسی و مسابقات مدرسه ای و کلاسی دارند و این صفحه برای معلم خوب است زیرا مشخص می شود که چه کسانی فعالیت کمتری داشتند و با این ثبت معلم این دانش آموزان را تشویق می کند تا خود را به دیگر بچه ها برسانند.

8- ایجاد صفحه ای برای تشکیل کلاس های فوق برنامه ، تقویتی و ...

9- ایجاد صفحه ای برای نظارت و فعالیت مهارتهای زندگی یا طرح کرامت و اضافه کردن این طرح به طور رسمی در فعالیتهای آموزشی

10 – ایجاد صفحه ای برای نظارت پوشه کار به صورت تیک زدن  

                                                                      

 ایجاد ثبت برگه نظارت مدیر آموزشگاه و سرگروه ها و معلمین راهنمای و سرگروه ها استانی .

در ضمن یک صفحه هم برای مدیریت آموزشگاه و سرگروه های منطقه و استانی و معلمین راهنما قراردهید که وقتی

دفتر را نظارت می کند بدانند کجا را امضا کند سلیقه ای نباشد و هر جا که شد

امضاکنند .

درصفحه ای که برای نظارت از دفتر کلاسی قرار می دهید لطف کنید تنها فعالیتهای آموزشی نباشد و فعالیتهای معلم ودانش آموزا ن را در رابطه با

طرحهای وزارتی و استانی نیز ثبت شود و کار ناظر را راحت تر می کند و کار

معلم را که

نخواهد علاوه بر دفتر کلاسی یک زونکن هم داشته باشد برای

فعالیتهای فوق برنامه و اجرای طرحهای وزارتی و استانی .

نمونه ای از یک ارزیابی دفتر کلاسی از نگاه مدیران ، سرگروههای آموزشی و ... 

                                                                خیلی خوب   خوب   متوسط    ضعیف

1- ارزیابی از فعالیتهای عملی و شفاهی به درستی صورت گرفته است .   

2- ثبت حضور غیاب به درستی انجام شده است .

3- ثبت آزمایشات و استفاده از وسایل هوشمند و نرم افزارها انجام شده است .

4- ثبت اردهایی آموزشی و گردش های علمی انجام شده است .

5- تقویت دانش آموزان برای شرکت درطرحهای وزارتی و استانی انجام شده است .

6- پوشه کار دانش آموزان مورد ارزیابی معلم و والدین قرار گرفته است .

7- استفاده ازکتب داستان در کلاس انجام شده است .

8- .......................................................................................

این نمونه ای برای ارزیابی درست و صحیح مدیر و سرگروه ها می باشد که با این برگه ارزیابی معلم می تواند برنامه های خودرا  تنظیم کند و با یک برنامه ریزی صحیح از اول سال دفتر کلاسی را بنویسد و به درستی به دانش آموزان نمره بدهد.

 با تشکر از گروه های آموزشی منطقه و استان

سرگروه پایه دوم شهرستان بروجرد

فاطمه یوسفی پور

قاط ضعف صفحه 4 دفتر کلاسی قسمت ثبت غیبت دانش آموزان 

1- تعداد ستون اسامی دانش آموزان در دوصفحه برای کلاس های بالای 35 نفر کافی نیست .

2- ماههای یک سال تحصیلی در این صفحه تدوین نشده است .

3- نوشتن موجه و غیر موجه دراین صفحه نیاز نیست .چون اکثر غیبت ها موجه می باشد .

 

پیشنهادات

1- اگر دریک صفحه تعداد دانش آموزان لحاظ شود در وقت معلم صرفه جویی می شود .

2- اگر در یک صفحه ماهها ی یک سال تحصیلی به صورت ماه به ماه تقسیم شود بهتر معلم می تواند غیبت هر دانش آموز را در ماه مربوطه بنویسد.

نقاط ضعف صفحه 5 دفتر کلاسی قسمت عملکرد دانش آموزان

1- اولین اشکال ، هر صفحه برای یک دانش آموز می باشد که خیلی وقت معلم را میگیرد و گاهی معلم برای نوشتن باید یک کاغذ چک نویس در دست بگیرد و تند تند بنویسد و به خانه ببرد و به صورت توصیفی در تک تک ورقه ها ثبت کند وکار بسیار وقت گیری می باشد .

2- برای ثبت نمرات دانش آموز در هر برگه تقسیم بندی دروس وجود ندارد و معلم را دچار سردر گمی می کند .

3-  ثبت مشاهدات فعالیتهای درسی دانش آموز چه به صورت کتبی چه به صورت عملی و شفاهی در دفتر مشخص نیست

پیشنهادات

1- بهتر است  کلیه دروس را در چند صفحه قرار داد با اسامی دانش آموزان با ثبت ماهها  مثلا" درس فارسی با ماههای یک سال و کلیه دانش آموزان در یک صفحه یا دو صفحه که معلم مرتب و منظم نمره گذاری کند و همه دانش آموزان درکنارهم باشند نه هر برگه برای  یک دانش آموز.

2- ثبت نمرات کتبی و شفاهی و عملی کنار هم باشد تا معلم بتواند همه نمرات را کنار هم قرار بدهد و درپایان ماه معدل گیری کند .

 

نکات مهم در ارزیابی کلی دفتر کلاسی

با توجه به ارزیابی معلم از کلیه رفتارها و آزمونها و مهارتهای دانش آموزان لازم است که دفتری برایش تهیه شود که کلیه این امور در آن لحاظ شود زیرا محصل فقط از نظر درسی ارزیابی نمی شود .

برای همین منظور موارد زیر به عنوان پیشنهاد داده شده است که دردفتر کلاسی قرار گذاشته شود :

1-ایجاد مشخصات دانش آموزان برای پیگیری مسائل آموزشی و ارتباط با والدین .

2- ایجاد ثبت آزمایشات و فعالیتهای معلم

3- ایجاد ثبت استفاده از وسایل هوشمند و نرم افزارهای آموزشی

4- ایجاد ثبت اردوهای آموزشی و گردش های علمی و اهداف آموزشی از بردن به گردش علمی

5- (اگر روش توصیفی به صورت هدفمند اجرا شود ایجاد صفحاتی برای ثبت چک لیست های آموزشی و ارزیابی های آزمونهای عملکردی و مداد کاغذی )

6- ایجاد ثبت طرحهایی که معلم برای فعالیت دانش آموزان انجام مید هد مثلا" پروژه  جابر بن حیان ـ المپیاد رایانه ـ مهارت خواندن ـ

7- ایجاد ثبت جوایزی که به محصلین در ازای شرکت در فعالیتهای درسی و مسابقات مدرسه ای و کلاسی دارند و این صفحه برای معلم خوب است زیرا مشخص می شود که چه کسانی فعالیت کمتری داشتند و با این ثبت معلم این دانش آموزان را تشویق می کند تا خود را به دیگر بچه ها برسانند.

8- ایجاد صفحه ای برای تشکیل کلاس های فوق برنامه ، تقویتی و ...

9- ایجاد صفحه ای برای نظارت و فعالیت مهارتهای زندگی یا طرح کرامت و اضافه کردن این طرح به طور رسمی در فعالیتهای آموزشی

10 – ایجاد صفحه ای برای نظارت پوشه کار به صورت تیک زدن  

                                                                      

 ایجاد ثبت برگه نظارت مدیر آموزشگاه و سرگروه ها و معلمین راهنمای و سرگروه ها استانی .

در ضمن یک صفحه هم برای مدیریت آموزشگاه و سرگروه های منطقه و استانی و معلمین راهنما قراردهید که وقتی

دفتر را نظارت می کند بدانند کجا را امضا کند سلیقه ای نباشد و هر جا که شد

امضاکنند .

درصفحه ای که برای نظارت از دفتر کلاسی قرار می دهید لطف کنید تنها فعالیتهای آموزشی نباشد و فعالیتهای معلم ودانش آموزا ن را در رابطه با

طرحهای وزارتی و استانی نیز ثبت شود و کار ناظر را راحت تر می کند و کار

معلم را که

نخواهد علاوه بر دفتر کلاسی یک زونکن هم داشته باشد برای

فعالیتهای فوق برنامه و اجرای طرحهای وزارتی و استانی .

نمونه ای از یک ارزیابی دفتر کلاسی از نگاه مدیران ، سرگروههای آموزشی و ... 

                                                                خیلی خوب   خوب   متوسط    ضعیف

1- ارزیابی از فعالیتهای عملی و شفاهی به درستی صورت گرفته است .   

2- ثبت حضور غیاب به درستی انجام شده است .

3- ثبت آزمایشات و استفاده از وسایل هوشمند و نرم افزارها انجام شده است .

4- ثبت اردهایی آموزشی و گردش های علمی انجام شده است .

5- تقویت دانش آموزان برای شرکت درطرحهای وزارتی و استانی انجام شده است .

6- پوشه کار دانش آموزان مورد ارزیابی معلم و والدین قرار گرفته است .

7- استفاده ازکتب داستان در کلاس انجام شده است .

8- .......................................................................................

این نمونه ای برای ارزیابی درست و صحیح مدیر و سرگروه ها می باشد که با این برگه ارزیابی معلم می تواند برنامه های خودرا  تنظیم کند و با یک برنامه ریزی صحیح از اول سال دفتر کلاسی را بنویسد و به درستی به دانش آموزان نمره بدهد.

 با تشکر از گروه های آموزشی منطقه و استان

سرگروه پایه دوم شهرستان بروجرد

فاطمه یوسفی پور





 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٦ | ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

مروارید ارزنده

پاکدامنی و عفاف، گوهری قیمتی و مرواریدی ارزنده است

که باید با هزاران چشم از آن مراقبت کرد.

این گوهر اگر گم شود، دیگر به دست نمی‌آید و این مروارید اگر بشکند، دیگر درست نمی‌شود.

آیا مروارید شکسته قیمتی دارد؟




موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٥ | ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

قصه‌ گویی و داستان ‌‌خوانی در کلا‌س:

یکی از شیوه‌ های ترویج کتاب ‌خوانی در میان دانش‌ آموزان قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی آموزگار در کلا‌س است. آموزگار می ‌تواند با این روش لذت خواندن را در بچه‌ ها برانگیزاند.

قصه‌ گویی در کلا‌س و در پی آن گفت‌ و گو درباره آن و پاسخ‌ به پرسش‌های کودکان در این باره، به کودکان می‌ فهماند مطالعه می‌ تواند کاری لذت‌ بخش باشد. برای قصه‌ گویی بهتر است آموزگار با توجه به مخاطبان، داستان مناسبی را برگزیند. نخست آن را بخواند و رویدادهای عمده آن را به خاطر بسپارد، سپس در کلا‌س روبه‌روی دانش ‌‌آموزان بایستد و آن را به شیوه ‌ای پویا بازگو کند. اگر کتابخانه آموزشگاه کتابدار کارآزموده‌ ای دارد، آموزگار می ‌تواند با همفکری او به گزینش کتاب و شیوه بازگویی قصه بپردازد. قصه ‌گویی یادگار ارتباط شفاهی است که دانش‌ آموزان پیش از ورود به آموزشگاه، کم ‌و بیش با آن آشنا شده‌اند. آموزگار با قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی در کلا‌س اشتیاق مطالعه و بهره‌مند شدن از لذت داستان را به کودکان منتقل می‌کند. کمتر کودکی است که به قصه‌ های خوب، به ویژه قصه‌ های فرهنگ عامه (فولکلور) علا‌قه‌مند نباشد.

 

کتاب، تیشه ای است که دریای یخ زده درون مان را می شکافد!

فرانتس کافکا




موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٥ | ۱:۱٧ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

نقد وبررسی ارزشیابی کیفی -توصیفی

ارزش یابی کیفی توصیفی،الگوی جدیدی در ارزش یابی است که با توجه به عوارض امتحان محوری مانند: اضطراب،رقابت ناسالم،پدیده ی غیر اخلاقی تقلب،ضربه وارد شدن به خلاقیت وابتکار فراگیران،ایجاد نگرش منفی به درس و مدرسه و پدیده ی جهانی شدن و چالش های فراروی بشر و توقعات جدید جامعه و دولت ها ازنظام تعلیم و تربیت طرح گردید .

این طرح ویژگی هایی همچون:پویایی،بازخورد،کیفی بودن،عملکردگرایی،فرایندی و همه جانبه گرایی را دارا می باشد و چنانچه به نحو مطلوب اجرا گردد،نتایجی همچون بهبود یادگیری،افزایش بهداشت روانی کلاس درس،افزایش اعتماد به نفس،افزایش روحیه ی نقدپذیری و... در دانش آموزان را به همراه خواهد داشت.  از آنجا که اجرای این طرح مستلزم بکارگیری شیوه های نوین تدریس و آشنایی با جدیدترین نظریه های یادگیری است.معلمان گرامی که مجریان اصلی و مؤثر این طرح هستند، با مطالعه و افزایش اطلاعات علمی تخصصی خود و همچنین مصلح شدن به شیوه های نوین تدریس و دانش آموز محور و فعالیت محور این طرح را در رسیدن به اهداف مورد نظر همراهی و مساعدت نمایند.

 

Boy student using imagination to write story or essay


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٤ | ۸:٠۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

گروه اینترنتی روزنه

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱۳ | ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

اوبونتو

یک پژوهشگر انسان شناس در آفریقا، به تعدادی از بچه های بومی یک بازی را پیشنهاد کرد

او سبدی از میوه را در نزدیکی یک درخت گذاشت و گفت هر کسی که زودتر به آن برسد آن

میوه های خوشمزه را برنده میشود. هنگامی که فرمان دویدن داده شد، آن بچه ها دستان هم

را گرفتند و با یکدیگر دویده و در کنار درخت، خوشحال به دور آن سبد میوه نشستند.

وقتی پژوهشگر علت این رفتار آنها را پرسید و گفت درحالی که یک نفر از شما میتوانست

به تنهایی همه ی میوه ها را برنده شود چرا از هم جلو نزدید؟ آنها گفتند: "اوبونتو" 

به این معنا که "چگونه یکی از ما میتونه خوشحال باشه در حالیکه دیگران ناراحتند؟!"

"اوبونتو" در فرهنگ "ژوسا" یعنی "من هستم، چون ما هستیم"

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٢ | ۸:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
چندین روش نوین املا برای تنوع کلاس های آموزشی

املای آینه ای:
کلمات را بر عکس می نویسیم و بچه ها باید با آینه درست آن را بنویسند.

املای آبکی: استفاده از آب و حیاط مدرسه یعنی یک گروه با آب پاش روی زمین کلمات را می نویسند و گروه دیگر تصحیح می نما یند.

قطار دوستان:
روی زمین با گچ سفید یا رنگی چند کلمه بنویسند و دانش آموزان را به گروه های 2یا 3نفره تقسیم کنید و بخواهید که روی کلمات راه بروند و آن را صدا کشی کنند .بدین تر تیب مهارت دیدن و شنیدن آنها تقویت می شود.

املای دوختنی:
در این املا به جای استفاده از کاغذ از پارچه استفاده کنند و با نخ های رنگی بنویسند البته برای پایه های بالا تر کاربرد دارد که بتوانند با نخ و سوزن کار کنند.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱٢ | ۸:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روش تدریس کار گاهی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روشهای تدریس


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱۱ | ۸:۳٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روش تدریس بدیعه پردازی

روش بدیعه پردازی(نو آفرینی) در بیشتر دروس کاربرد زیادی دارد اما در کشور ما این روش در درس انشاء اهمیت بیشتری دارد این روش قوه ی خلاقیت دانش آموزان را افزایش می دهد،وبه تولید ایده های جدید و درک نحوه ی ارتباط بین مفاهیم را باعث می شود.

مقدمه:

درگذشته درباره ی خلاقیت این تصور وجود داشت که خلاقیت امری ذاتی است ونمی توان آن را آموزش داد و خلاقیت ویژه خلق آثار بزرگ هنری است. ولی بنابر نظر «گوردون» جریان خلاقیت را می توان شرح داد و پرده از مراحل آن برداشت و خلاقیت فعالیت پوشیده و اسرارآمیز نیست. وی چنین اظهار می دارد که خلاقیت را در فعالیت های روزانه می توان دید و می توان فعالیت های روزانه را خلاقانه کرد.

دیدگاه های حاضر نیز این امیدواری را به وجود آورده است که می توان خلاقیت را یاد گرفت و یاد داد.

هدف: هدف اساسی نوآفرینی یا بدیعه پردازی شکستن سد قواعد مرسوم و ایجاد راه های جدید برای حل مسائل می باشد. این روش به منظور کمک به افراد برای شکستن زمینه های ذهنی قبلی و پیداکردن راهی مناسب برای اندیشیدن به طرز جدید به موضوع می باشد.

مراحل اجرای الگو


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روشهای تدریس


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱۱ | ۸:٢٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

دفتر مشق کثیف

داستان زیبا وآموزنده


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٩ | ٩:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

بازی های کلاسی

1- نام بازی: من نفر بعدی ام

اهداف پرورشی: تمرکز حواس و بهبود عکس العمل

شرح بازی: مربی تعدادی از دانش آموزان را به محوطه باز کلاس دعوت کرده و به آنها متذکر میشود که اگر از هریک از آنها سوالی پرسیده شد و یا اجرای عملی خواسته شد نفر بعدی موظف به پاسخ و یا اجرای آن میباشد. مسئولیت پاسخ گویی به سوالات و یا اعمال خواسته شده ازآخرین نفر به دلیل عدم وجود فردی بعد از او به عهده نفر اول خواهد بود.هراشتباه باعث اخراج شخص خاطی از بازی میشود و نفر نهایی کلاس به وسیله بازی در گروههای مختلف مشخص میگردد.مربی میتواند با طرح و تنظیم سوالات قبلی، اطلاعات دانش آموزان را در زمینه مورد نظر خود بالا ببرد.بطور مثال:شمشیر ذوالفقار از کیست؟نماز ظهر چند رکعت است؟و ...

 

2- نام بازی : پیام را برسان

اهداف پرورشی: همکاری و دقت در ارسال و دریافت پیام

شرح بازی: همانگونه که دانش آموزان در کلاس درس مستقر هستند به دو گروه مساوی تقسیم میشوند. مربی در گوش اولین نفرات هرگروه کلمه یا جمله ای را به عنوان رمز ادا می کند. پس از شروع بازی افراد هرگروه موظفند که پیام را به ترتیب به گوش یکدیگر مخابره کنند. در خاتمه گروهی که پیام صحیح را در مدت زمان کمتری ارسال نموده باشد یک امتیاز کسب خواهد کرد.شرینی بازی در آن است که در اثر سرعت انتقال، پیام دریافتی آخرین نفرات هیچ ارتباطی با پیام اولیه نداشته باشد.باید توجه داشت که پیام طوری مخابره شود که فقط نفر بعدی قادر به شنیدن آن باشد.

 


1

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٩ | ٧:٥٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روش تدریس همیاری


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روشهای تدریس


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٩ | ٧:۳٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روش تدریس رویدادی

برای کنفرانس کلاس یکی از روش های تدریس جدید را باید انتخاب میکردیم...با مشورت استاد این روش


تدریس رویدادی را انتخاب و در کلاس کنفرانس دادم.... برایتان مختصر توضیحی میدهم و ادامه را در پاور


قرار دادم...


نگاهی به روش تدریس رویدادی:

 

-پس از دهه 70 میلادی همزمان بااوج گیری نظریه خبرپردازی ظاهرشد.

 

- گانیه بنیان گذار اصلی این روش (بریگز و ویگر ادامه دهنده  وقوت بخش به این روش)

 

-بریگز و ویگر: آموزش عبارت است از یک مجموعه رویداد.

 

-هدف آموزش : پدیدآوری زمینه مناسب  یادگیری و کمک به فراگیر در روند آموزش.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: روشهای تدریس


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٩ | ٧:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

توصیه های غذایی در زمان افطار:

 با توجه به کاهش فعالیت دستگاه گوارش در زمان روزه داری مصرف سریع مواد غذایی سنگین با حجم زیاد می تواند موجب بروز ناراحتی های گوارشی شود . لذا توصیه می شود :

  •  بهترین نوع افطاری ، نان ،‌ پنیر ، سبزی و مایعات است .
  • افطار را با مایعات گرم مانند چایی کم رنگ یا شیر گرم ،حلیم کم روغن به همراه خرما یا کشمش ، عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید .
  • برای جلوگیری از اختلال در هضم  غذا  در هنگام افطار آب زیاد ننوشید و کمبود آب بدن را با نوشیدن مایعات کافی بعد از افطار تا  زمان خواب جبران نمایید .
  • از مصرف نوشابه های گازدار، مایعات سرد یا مایعات خیلی داغ پرهیز نمایید.
  • خوردن حداقل یک لیوان شیر یا معادل آن ماست ، ‌خوردن پنیر ،‌ گوشت یا تخم مرغ در افطاری و غذاهای متداول خانواده ها (غذای شام در ماه های غیر رمضان) به عنوان افطاری و یک غذای دیگر در سحری سفارش می شود .
  • خرما و کشمش را جایگزین زولبیا و بامیه کنید. به این ترتیب اشتها کنترل می شود .
  • باید نوجوانان از خوردن غذاهای پر حجم اما  کم کالری  و آبکی در افطار خودداری کنند . 
  • بهتر است بین زمان افطار و شام کمی فاصله باشد .
  • سعی نکنید حذف وعده ناهار را در زمان افطار جبران کنید . زیرا عوارض پر خوری در روزه  داری دو چندان  بوده  و موجب سنگینی ، احساس کلافگی، خواب آلودگی و گاهی سوء هاضمه می شود .
  • از مصرف غذاهای شور و چرب خودداری کنید .
  • از میوه جات و دیگر میان وعده های غذایی در فاصله افطار تا سحـر استفـاده نمایید . در وعـده های غذایی سحر و افطار مصرف سبزیجات و لبنیات توصیه می شود .
  • ابتدا روزه را با غذاهای سبک مثل سوپ  و آش افطار کنید و بعد از حدود 2 ساعت شام بخورید  چرا که معده  در ابتدا به هضم غذاهای ساده می پردازد و دیگر دچار مشکل نمیشود.
  • خوردن چای شیرین کم رنگ ،‌ فرنی  و حلیم بی روغن در آغاز افطار مناسب است .
  • آش رشته یا غذاهای مشابه آن که پر حجم و تا حدودی دیر هضم هستند مناسب افطار نیستند ، و سبب ترش کردن و احساس ناخوشایند ناشی از اختلالات هضم می شوند .
  • اگر تخم مرغ میل می کنید در درجه اول به صورت آب پز سفت و در  درجه دوم نیم بند باشد . گفتنی است نیمرو  دیر هضم تر از تخم مرغ آب پز است .
  • خوردن غذاهای چون حلیم (یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهای دیر هضم )خرمـا (منبـع عالی قنـد ،‌ فیبر، کربوهـیدرات، پتاسیم  و منیزیم) مغز بادام (غنی از امـلاح خصـوصـاَ کلسیـم و فیبـر )موز  (منبع غنـی پتاسیـم، منیزیـم و کـربوهیـدرات)در ماه رمضان توصیه می شود .

 توصیه های غذایی در زمان سحر :

  • وعده غذایی سحر را فراموش نکنید ، مصرف غذا در سحر برای نوجوانان در حال رشد الزامی است .
  • در وعده سحر حتماً از غذاهای گرم  و تازه ، کم چرب، کم نمک ، کم روغن مصرف نمائید .
  • برای میل غذا در هنگام سحـر به اندازه کافـی وقت بگـذارید و از تند خوردن و پر خوری پرهیز نمایید .
  • از نوشیدن دوغ (به جهت نمک و چربی موجود در آن) ، نوشابه های گازدار نوشیدنی های شرین خودداری نمائید .
  • از غذاهایی که دارای قندهای مرکب هستند مثل میوه جات و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزیجـات بیشتر استفـاده نمایید.
  • از مواد غذایـی سرخ کـرده، پر چـرب و شور پرهیـز گـردد.زیرا باعث سوء هاضمه ، سوزش سر دل و تشنگی در طول روز می شود .
  • از غلات و حبوبـات به میزان دلخـواه در ترکیبـات غذایـی سحری استفاده نمایید.
  • بلافاصـله بعد از صرف غذا نخوابیـد و برای بهبـود عملکـرد دستگاه گوارش، چند دقیقه پیاده روی نمایید .
  • برای کاهش تشنگی می توانید از لیمو ترش ، ماست ، سبزی خوردن استفاده نمائید .
  • در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی ، کوکو سبزی ، کتلت ، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا ، حلواهای شیرین و چرب ، غذاهای که با ادویه جات زیاد تهیه می شوند ، سس مایونز ، خامه ، سوسیس ، کالباس و دیگر غذاهای آماده بپرهیزید.
  • از خوردن چای زیاد خصوصاً پر رنگ در هنگام سحر و نیز قهوه خودداریی نمائید زیرا باعث دفع ادرار زیاد و موجب تشنگی در طول روز می شوند 

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۸ | ٩:٠٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

عشق به متعلم

فرق است بین معلمی که با عشق وارد کلاس می شود با معلمی که برای انجلم وظیفه به کلاس می رود.

معلم هنرمند لبخندش را به تعداد دانش آموزان تکثیر می کند.

معلمی هنر است و انتخاب آن بی زمینه عشق وعلاقه نهایت بی هنری وکج سلیقگی است.

معلم پای تخته سیاه نامه عملش را "سفید "می کند.

معلم بی قلم مثل نا خدای بی بلم و فرمانده بی علم است.

معلم حقیقی پاکنویس عملش را به دانش آموز ان می بخشد .

معلم وقتی به دلها راه می یابد دیگر "راهنما "نیست راه است ورهبر.

معلمی پارچه لطیف زربفتی است با "تار "محبت و"پود"علم.

معلم معمارشخصیت انسان است . در هر بنای زیبا ،سر انگشت هنر خیز بنای چیره دست دانا را ببینید.

معلم باغبانی است که سخاوتمندانه بذر عمرش را در کلاس می افشاند تا رویش و شکفتن نسل فردا را شاهد باشد.

معلمان مجهول القدر ترین انسانهایند و همه وامدار معلم ،وهمه بزرگان خوشه چین خرمن علم وادب معلمند.

معلم طبیب است ،طبیب به جا مرهم می نهد ،به جا نیستر می زند و زمانی تیمار دار دل بیمار است ،طبیب را اشنایی با درد باید والا از او درمان نیابد.

طبیعت شگفت انگیز را تماشا کنید ...( تصویری)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٧ | ٩:٢٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

خواص میوه البالو وگیلاس

 

 

اسم من ((آلبالو)) است !

ما دو برادریم یکى بنام آلبالو و یکى بنام گیلاس .

براى چاقها نعمت بزرگى هستم .

در هسته و دمم خواص بسیارى هست.

ماسک برادرم گیلاس براى زیبایان بسیار مفید است

خواص آلبالو و گیلاس


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٧ | ۸:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

گلبرگ های تربیت

انسانها جدی ترین حر فشان را وقتی می زنند که سکوت می کنند.

ای کاش از آنچه برای دیگران دیکته می کنیم یک بار هم خودمان بنویسیم.

اگر یک بار شکفتن را تجربه کنیم ،دامان بهار را رها نخواهیم کرد .

اگر سجاده های باز نباشد ، خداوند سفرهء آسمان را نمی گشاید.

آنکه عشق نورزد به هیچ نیرزد.

اشتباه نکردن ستودنی نیست ،در اشتباه نماندن ستودنی است.

ایستادگی کنید تا روشنی بخشید ،شمعهای افتاده خاموش می شوند.

اگر می خواهی فریاد بیاموزی،نخست الفبای خاموشی رافراگیر .

اگر فکر می کنید می شود اشتباه نکرد ،اشتباه می کنید.

ارکان نفوذ وتوفیق معلم چهار چیز است دانش،بینش،روش ومنش بزرگ .

اولین کلام معلم در کلاس ومدرسه حالت ورود اوست . نخستین کلام مهمترین کلام است.

اگر معلم در سیمای دانش آموز یک جامعه را ببیند ،نگاه وزبان وبرخوردش از نوع دیگر خواهد شد.

اگر قرار است روزی جهان تبدیل به احسن  شود ،باید همه جا مدرسه شود.

اول معلم خداست او صد وسیزده درسش را با رحمت آغاز کرده و یک درسش را با غضب

عکس هایی از گل های زیبا و رمانتیک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٤ | ۱٢:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

دعای هر روز من

 

 

دعــــــای هر روز مــــــن...

پروردگارا،بابت فرصتی که در این روز دراختیارم قرارداده ای ،ازتوسپاسگزارم.ازاینکه امروزبه من توانایی دیدن وشنیدن دادی،ازتوسپاس گزارم.ازاینکه از خطاهایم درگذشته ای وبه من فرصتی دوباره داده ای از توسپاس گزارم.امروزوهرروز،مرابابت خطاهای نادانسته ام ،ببخش وازگناهانم در گذر.لطفاًمراازخطرات وگزندهاو وسوسه های شیطانی مصون نگه دار.کمکم کن تاامروز با دیدی جدیدومثبت به شب برسانم !

ذهنم راپاک کن تاصدایت را درسرم بشنوم.کاری کن که دربرابراجتناب ناپذیرها سرتسلیم فرودآورم ولب به شکوه وشکایت بازنکنم.کمکم کن تاخوب راازبدتشخیص دهم وراه درست رابرگزینم .وقتی دنیابرایم کوچک می شود ،کمکم کن تا با چشمانی باز ،نعمت های بی شمارت را ببینم وبابت آنهابازهم تووعظمتت راسپاس گویم .می دانم که حتی وقتی مشغول رازونیاز باتونیستم ،صدای قلبم رامی شنوی وپاسخم را می دهی ! آن قدر به من قدرت عطا کن که بتوانم به ضعفاکمک کنم .آن قدر به من تحمل بده تا ازاشتباهات دیگران چشم پوشی کنم ویاریشان دهم تاراه زندگی راپیداکنند .ازاینکه نورایمانت را به قلبم پوشیده ای ازتوسپاس گزارم.برای همه ی خواهران وبرادران دینی ام دعا می کنم وبهترین هارا برایشان خواستارم .دعامی کنم تاصلح،عشق ودوستی برجهان حکم فرما باشد.  « آمین»


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٤ | ۸:٥٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

 

روزه ، تمرین کلاس زندگی / درس ایثار و خلوص و بندگی

روزه ، زنجیر هوا گسستن است / دیو و بت های درون بشکستن است ...

فرا رسیدن ماه رمضان بر شما مبارک

تصاویر زیبا و دیدنی ویژه ماه مبارک رمضان


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۳ | ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۳ | ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

تعداد بازدید های سر گروه های آموزشی از کلاسهای درس

1- پایه اول    تعداد بازدیدها 78بازدید می باشد

2- پایه دوم   "          "        79 بازدید   می باشد.

3- پایه سوم "            "       72  بازدید می باشد

4- پایه چهارم   "         "      64بازدید می باشد

5- پایه پنجم "           "       63  بازدید   می باشد

6- پایه ششم "          "      53 بازدید    می باشد

 

 باز دید های روستایی توسط کارشناس گروه های اموزشی  45

 

بازدید ها توسط کارشناس گروه های آموزشی  37  بازدید

مجموع بازدید ها   491 بازدید در طول سال انجام گرفته است


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢ | ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

برگزیدگان وفعالین طرح درس پژوهی (ابتدایی )
شماره بخشنامه : 34/7774                 تاریخ بخشنامه : 31/03/93
  فایل ضمیمه

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢ | ۱٢:٠٥ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()


فرم نیازسنجی مجلات رشد(ابتدایی )


شماره بخشنامه : 34/7855                 تاریخ بخشنامه : 01/04/93   فایل ضمیمه


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢ | ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

خواص غذایی زرد آلو

خواص غذایی زرد الو


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢ | ٩:٤٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

منشور اخلاقی

کارکنـــــــان اداری آموزش وپرورش

 

"من کمال السعاده،السعی فی اصلاح الجمهور"

 

ما کارکنان و مدیران آموزش وپرورش استان،باآگاهی از قداست و

 

 اهمیت تعلیم وتربیت وبا باور و اعتقاد به تکریم ارباب رجوع و

 

تحول اداری برای خدمات رسانی بهتر و داشتن نظام اخلاقی و ارزشی

 

منطبق بر اهداف عالی و انسانی نظام جمهوری اسلامی ایران،خود را

 

مسوول و موظف به رعایت موارد آن می دانیم.

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/٢ | ۸:٢٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

اشک یتیم

روزی گذشت پادشهی از گذرگهی                    فریاد شوق برسرهر کوی وبام خواست

پرسید زان میانه یکی کودک یتیم                 کاین تابناک چیست که برتاج پادشاست

آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست          پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست

نزدیک رفت پیرزنی کوژ پشت و گفت            این اشک دیده من وخون دل شماست

مارا به رخت وچوب شبانی فریفته است         این گرگ سالهاست که با گله آشناست

آن پارسا که ده خرد و ملک رهزن است          آن پادشا که مال رعیت خورد گداست

بر قطره سرشک یتیمان نظاره کن                 تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست

پروین به کجروان سخن از راستی چه سود    کو آنچنان کسی که نرنجد زحرف راست

منبع:دیوان پروین اعتصام

 



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱ | ٩:٠٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

حکایت مار وزنبور


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱ | ۸:٤۸ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

علوم ششم بادکنک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱ | ۸:٤٤ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

مزد حقیقی

تنها کسی که مزد حقیقی خود را بلا فاصله بعد از انجام خدمتی دریافت می کند معلم است و آن لبخندی است که بر چهره دانش آموزی نقش می بندد وکلمه ای که بر زبان او جاری می شود.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/٤/۱ | ۸:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]