زمان ومکان برگزاری نمایشگاه جشنواره دست ساخته های دانش آموزان وهمکاران (ابتدایی )


شماره بخشنامه : 34/27078     

            تاریخ بخشنامه : 30/10/93   فایل ضمیمه

 

 

54aa79a8c9d8acvo.jpg

دل نوشته یک معلم چند پایه:
با توجه به تدریس چند ساله در کلاس های چند پایه دریافتم که اگر بخواهم موفق باشم باید موارد زیر را مدنظر داشته باشم :
 
1- به خدا توکل کنم .
2- به خود اعتماد کامل داشته باشم .
3- آینده نگر باشم .
4- ذهنیت و تفکر مثبت داشته باشم.
5- برخویشتن مسلط باشم.
 
6- از همفکری و کمک دیگران استفاده کنم .
7- صبور باشم .
8- شاد و پر انرژی باشم .
9 - برنامه داشته باشم و هدف معینی را دنبال کنم .
10 - احساس مسئولیت داشته باشم.
و با توجه به دنیای امروز مطالعه داشته و به روز باشم .
تجربه به من کمک می کند که :
1- در کلاس سخن گوینده ی مطلق نباشم 
2- در طرح درس از دانش آموزان کمک بگیرم ( زیرا تجربه نشان داده است که طرح سوال و جست و جو توسط دانش آموز به مراتب اثرات بیشتری را در فهم درس دارد .)
3- عملی کردن دروس یکی از راه های فهم درس است ( مثلا در دروس علوم آزمایش ها را به کمک بچه ها و در فضایی صمیمی انجام دهیم ).
 
4- روش دانش آموز پرسشگر را در کلاس ارائه دهم .( یعنی اینکه دانش آموز روز قبل در خانه سر فصل مطالب را خوانده و برای هر مطلب طرح سوال و فرضیه کند و برای هر فرضیه چند جواب احتمالی بنویسد و در روز بعد مشتاق شنیدن جواب سوال خود باشد یعنی در اصل دانش آموز از خود بپرسد : چرا؟ حتی دانش آموزان میتوانند این نظریه ها را با یکدیگر به صورت گروهی اول کلاس به اشتراک بگذارند تا حس رقابت و فهمیدن بهتر در آنها بیشتر شده و معلم چند پایه نیز به کلاس های دیگر بپردازد).
 
5- تدریس در کلاس های چند پایه نیاز به دو مولفه دارد : تجربه و عشق .
6- معلم باید فضایی را فراهم کند که کلاس با توجه به اختلاف سنی چند کلاس به نظر نرسد . این محیط شاد ، متحد و یکپارچه باشد تا دانش آموزان خود را جدا از یکدیگر نبینند .
 

در پایان هدف این است که معلم و دانش آموز هردو از تدریس لذت ببرند .
 

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: بخشنامه


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۳٠ | ٢:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
جشنواره بزرگ تقدیرازمعلیمین ومدیران شایسته وخلاق (ابتدایی )
شماره بخشنامه : 34/26887                 تاریخ بخشنامه : 28/10/93
  فایل ضمیمه


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: بخشنامه


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۳٠ | ٢:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
برگزاری جشنواره دست ساخته های دانش آموزان وآموزگاران به مناسبت دهه فجر(ابتدایی شهر)
شماره بخشنامه : 34/26889                 تاریخ بخشنامه : 28/10/93
  فایل ضمیمه

adam.jpg


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۳٠ | ٢:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

اختلا لات درس ریاضی

 

 

همکاران عزیزجهت  اطلا عات کافی در مورد اختلا لات وروانشناسی دانش اموزان به ادرس های زیر سر بزنید

 

 

به وبلاگ روانشناسی دانش آموز

(( روانشناسی و مشکلات یادگیری سابق))

خوش آمدید


*****************************************

 

در این وبلاگ ، مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان (دانش آموزان)  و نیز مطالب کاربردی و جامعی  درخصوص:تعریف و آسیب شناسی مشکلات یادگیری ، درمان مشکلات دیکته نویسی ،خواندن،ریاضی،انشاءنویسی ، بدخطی ،تقویت دقت وتمرکز حواس دانش آموزان،تقویت حافظه ، افزایش خلاقیت ، دانش آموزان ضعیف ،ایجاد انگیزه در دانش آموزان ،تاثیر وسایل کمک آموزشی ،راهبردهای یادگیری، اُفت تحصیلی ،تاثیر تغذیه بر یادگیری ،اختلال نوشتاری ،ارتباط خواب و یادگیری ، ،دانش آموزان ناتوان در یادگیری در مدارس عادی، تنبیه بدنی ممنوع،ترسهای کودکانه،علل دزدی در کودکان، کودکان داغدار،  اضطراب، بی اشتهایی عصبی ، دانستنیهای اختلالات یادگیری ،علل ناخن جویدن کودکان ، افسردگی کودکان، وسواسی  ، هوش و خلاقیت، تاثیر بازی بر کودکان ،بیش فعالی ، اعتیاد در نوجوانان ،اختلال در حساب، پرخاشگری،مشق بدون اشک، اعتماد بنفس کودکان و...نگارش گردیده که امید است مورد استفاده شما  عزیزان قرار گیرند.

 

http://moshaver122.mihanblog.com/

http://www.ldsaghez.blogfa.com/post/102/کارگاه اختلالات یادگیری


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٧ | ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

:شیوه مدیریت کلاس های چند پایه

ضمن سلام وخسته نباشید به کلیه آموزگارانی که در کلاس های چند پایه در دور ترین روستاها در سنگر علم ودانش مشغول خدمت می باشند.

خدا قوت

 

 

موضوع :

1-    شیوه های مدیریت کلاس های چند پایه

2-    طراحی آموزش و مدیریت زمان

3-    تقویت بنیه علمی مدیرآموزگاران

 

الف :(شیوه های مدیریت کلاس های چند پایه)

مقدمه:

کلاس های درس محیط های اجتماعی قراردادی هستند که عناصر تشکیل دهنده آن به طور کامل ویژه  و بی همتا هستند یعنی دانش آموزان ، معلمان و شرایط یادگیری در یک لحظه از زمان هرگز شبیه به هم نخواهد بود توقع همه این است که معلم به مثابه عنصر هوشمند (مدیر) کلاس درس و برنامه ریز این سیستم ،برنامه درسی کلاس خود را با توجه به شرایطی انتخاب کند در کلاس حاکم است و با خدمت گرفتن مجموعه ای مناسب از ابزارها ،وسایل و محتوا،کنش واکنشهای یاددهی و یادگیری را سازمان بخشد بدیهی است که هرگز دو کلاس در یک زمان واحد کاملاً شبیه هم نخواهند بود زیرا عوامل انسانی و شرایط یادگیری یکسان نیستند.

شیوه و قدرت مدیریت کلاس های چند پایه توسط مدیر آموزگاران در قالب توانایی ،دانایی ،و خلاقیت ظاهر می گردد و با مهارت های  عجین می شود که از شکل ساده تر آن یعنی مهارت فنی (یادگیر اصول و روشهای فنی کلاس داری) آغاز وپس(از گذر از مهارت های انسانی(یافته های علمی  و تئوریهایی را که یادگرفته عملاً درس انسانها یعنی دانش آموزان و معلمان بکار ببرد)به مهارت ادراکی که حاکی از بینش فلسه معلم نسبت به زندگی و تعلیم و تربیت است می رسد با توجه به این مطالب معلمان بر سکویی از باورهای بدیهی خود که رفتارهای آموزشی آنها را شکل می دهد ،ایستاده اند.پس با توجه به تفاوت های زمان و مکان و تفاوت های فردی معلمان چند پایه به تعداد این عزیران شیوه اداره کلاس وجود دارد ولی آنچه مهم است که هر کدام از این عزیزان از چهار چوبی مشخص برای بهبود وضعیت موجود کلاس درس خود استفاده می کنند که در این مقاله بیشتر این چهارچوب ها برای راحتی کار در کلاس این عزیزان مدنظر خواهد بود.


 http://zibasaz.niniweblog.com/

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٦ | ۸:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

ویژگیهای معلمان اثر بخش

 


معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.
معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی ‌او موثر باشد.

http://zibasaz.niniweblog.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٥ | ٩:۱۱ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

به امید ظهورش

اَللّهُــمَّ عَجِّــل لِـوَلیِّــکَ الفَــرَج

ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت

   دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت

   تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم

   یک گوشه بغض کرده که این جمعه هم گذشت

   مولا ، شمار درد دلم بی نهایت است .

   تعداد درد من به خدا از رقم گذشت .

السلام علیک یا صاحب الزمان




موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٥ | ۸:٥۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

معجزات کلمات در قرآن

 

ا-کلمه ی(امام) به معنای رهبر و زمامدار الهی به صورت مفرد و جمع 12 بار در قرآن کریم تکرار شده است که مطابق است با روایات نقل شده از پیامبر اسلام (ص) از طریق شیعه و سنی مبنی بر اینکه تعداد امامان بعد از ایشان 12 نفر می باشند . برای نمونه یکی از آیات قرآن که کلمه امام در ‌آن آمده است ، سوره یس آ‌یه 12 می باشد: «وکل شییء أحصیناه فی امام مبین» و ما هر چیزی را در امام روشنگری جمع نموده ایم .
برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به کتاب شریف و مقدس «اسرار آل محمد (ص) » نوشته شاگرد و سرباز فداکار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام جناب سلیم بن قیس هلالی .
٢ـ کلمه (شهر) به معنی ماه ، 12 بار در قرآن کریم تکرار شده است که مساوی تعداد ماههای یکسال است


http://zibasaz.niniweblog.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢۱ | ۸:٢٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

شما بگویید ،حتی اگر نشنوند

 

 

بــه آنـهـایــی کـه دوستشـان دارید

بــی بـهـانـه بـگـویـید دوسـتـت دارم

بــگـویـید در ایـن دنـیـای شـلوغ

ســنـجـاقـشـان کـرده ایـد بــه دلـتـان

بــگویـید گـاهـی فـرصت بـا هـم بـودنـمـان

کـوتـاه تـر از عـمـر شـکـوفه هـاســت

شـما بگویید، حــَتی اگـــر نـشـنـوند

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٠ | ۸:٤۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

ارسال بروشوراختلالات یادگیری وراه کارهای درست نوشتن املا(ابتدایی )


شماره بخشنامه : 34/26018                 تاریخ بخشنامه : 18/10/93   فایل ضمیمه

بیایید عهد ببندیم که مثل باران باشیم!
آسمانی شویم اما درد زمینی ها را فراموش نکنیم
حُسن باران این است
که زمینی ست، ولی
آسمانی شده است
و به امداد زمین می آید...


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٠ | ۸:۳۸ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()


اصلاحیه زمان برگزاری کارگاه اختلالات یادگیری (مدارس ابتدایی )


شماره بخشنامه : 34/26017                 تاریخ بخشنامه : 18/10/93   فایل ضمیمه

خون آشام ها ار آب ،

خود خورها از نان

خودبین ها از آینه ،

خود خواهان از کارت دعوت

 بی نیازند


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٠ | ۸:۳۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

کارگاه توجیهی طرح پروژه جابربن حیان (ابتدایی )


شماره بخشنامه : 34/26059                 تاریخ بخشنامه : 18/10/93

  فایل ضمیمه

حواسمان به دلها یمان باشد الوده اش نکنیم

 

زبان تنها عضویست که

  هم رنج بی پایان به همراه دارد

  وهم گنج بی پایان

 بیایید حواسمان باشد که: ﺑﺎ ﺍﯾﻦ "ﺯباﻥ "ﻣﯿﺸود ﻣﺴﺨﺮﻩ ﮐﺮﺩ و

ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺭﻭﺣﯿﻪ ﺩﺍﺩ

ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺍﯾﺮﺍﺩ ﮔﺮﻓﺖ و با ﻫﻤﯿﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮﺩ

ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺩﻝ ﺷﮑﺴﺖ و ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺩﻟﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺩ

ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺁﺑﺮﻭ ﺑﺮﺩ و ﺑﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸود ﺁﺑﺮﻭ ﺧﺮﯾﺪ

ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺯباﻥ ﻣﯿﺸوداز جدایی ها جلوگیری کرد و

با همین زبان میشود  جدایی انداخت .

با همین زبان میشود آتش زد

و با همین زبان میشود آتش را خاموش کرد

حواسمان به دلهایمان باشد: "آلوده اش نکنیم"

بیاید ارزش این را بدانیم که: نبودنها،دوربودنها و ندیدنها

هرگزبهانه ای نمیشودبرای از یاد بردن دوستان


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٢٠ | ۸:٢٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

کسب حلال

دستهایی که برای کسب حلال تلاش می کنند

معنای حقارت را نمی فهمند .

خوشا به حال کسی که کسبش پاک وپاکیزه وحلال باشد.      (پیامبر اکرم ص)

علامت غفلت سه چیز است:
 از بین رفتن شیرینی عبادت، تلخ نشدن معصیت و فرق نگذاشتن در حلال و حرام.

(امام صادق علیه السلام )

 

thumb_HM-20134452815589219731391358364.7

 

 

رسول اکرم (ص)می فرمایند:هرکس ازدست رنج حلال خودروزی خورد درهای بهشت به روی او گشوده شودتاازهرکدام بخواهد وارد شود (جامع الاخبار)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۱٥ | ۸:۱٧ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

اسامی ماه های سال در تقویم های مختلف

 

 

 

8c2b7f3ac4acf422fd369c22c1a0872a-425

خدایا عالمانه گناه کردم و جاهلانه توبه

 

قصّه من و غصّه تو سر دراز دارد

 

حال و نشاطم صرف گناه شد

 

خمیازه هایم سهم خدا

 

خدایا

 

می خواستم چیزی بگویم

 

ولی نه ، تو که خود باخبری از دلم

 

از سکوتم،از عصیانگری هایم!

 

خدایا

 

تو از امتحان من

 

من از شرمندگی رد شدن

 

سیر نخواهیم شد گویا!



موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اطلا عات عمومی


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۱٥ | ٧:٥٧ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روز تان متفاوت با روز دیگر

 

آنچه بهترین انتخاب اکنون من است…
از دید دیگری میتواند بدترین نادانی باشد!!
درس سختی است، اما کم کم باید یاد بگیرم…
گاهی مسیر رشد من همسو با مسیر رشد اطرافیانم نیست…
درقدم های بعدی باید…
پوست بیاندازم و دنیایم متحول شود!!
باید تغییر را بپذیرم…
فقط مرداب تا ابد به دنیایش می چسبد و آخر هم می گندد!!
 
"روزتان متفاوت با روز دیگر"
من که عالیم

ازامروزهرکی ازت پرسید حالت چطوره؟

بگو عاااالی ام…

عالیم یعنی فرمان به کائنات، به زمین وزمان،

به همه ی دنیا،به همه ی فرشته های عالم…

که ای خدا،ای آسمون،ای زمین،حال من باید عالی باشه..

حتی اگه بد بد بدم هستی بگو عالیم…

عالیم دروغ به خود نیست،عالیم فریب نیست،

این یعنی چند ثانیه بعدش عالی میشی…

باقدرت ،مثبت اندیش باش..

فکرمازندگی ماروتغییرمیده..

نترسیدازهمین حالا شروع کنید..

 

"گاهی میتوان از کوره خشم پخته تربیرون آمد"

545b875c68fa1usi.jpg
دعواکن… ولی با کاغذت

اگرازکسی ناراحتی؛ یک کاغذبردارو یک مداد

 هرچه خواستی به او بگویی,روی کاغذبنویس.

خواستی هم داد بکشی تنهاسایزکلماتت را بزرگ کن

نه صدایت را…
 
آرام که شدی،برگردوکاغذت رانگاه کن.

آنوقت خودت قضاوت کن

حالامیتوانی تمام خشم نوشته هایت رابا پاک کن عزیزت پاک کنی

دلی هم نشکانده ای, وجدانت را نیازرده ای.

خرجش همان مدادو پاک کن بود,نه بغض و پشیمانی

"گاهی میتوان از کوره خشم پخته تربیرون آمد"
*مرجان سرخ*

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۱۳ | ۸:۳٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

بخشنامه وراهنمای درس پژوهی

 

 

شیوه نامه درس پژوهی (ابتدایی)
شماره بخشنامه : 25248                 تاریخ بخشنامه : 10/10/93
  فایل ضمیمه

ده گام اساسی در درس پژوهی و نمونه ای از درس پژوهی

 

http://zibasaz.niniweblog.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۱۱ | ٩:٠٢ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

با پروژه ی جابر بیشتر آشنا شوید

 

برای دانلود روی تصویر کنار موضوع کلیک کنید

                                                      چگونه یک پروژه را انتخاب وآن را کامل کنیم                                                           

             آشنایی با پروژه های جابر                                                               

                                               سخنی با والدین    

 

برای دانلود هر موضوع روی تصویر کنار آن کلیک کنید.
موضوعات پیشنهادی





                                                                            جدول زمانبندی پروژه ی آزمایش


جدول زمانبندی طراحی وساخت
 


                 مسابقه ی فنی مهندسی



                        نقش های دانش آموزان ،معلمان واولیا
                                                    فرم داوری پروژه ی جمع آوری
فرم داوری پروژه ی آزمایش
 

فرم داوری پروژه ی طراحی وساخت
 
showimage
 http://zibasaz.niniweblog.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۱٠ | ٩:۱۳ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

چند نکته برای پرورش کودک خلاق

ZIBASAZ

عکس دختران کوچولوی ناز و خشگل http://smelliafghan.blogfa.com/post/42

 

خانواده‌ها مهمترین نقش در تقویت و رشد خلاقیت از کودکی به فرزندان خود را دارند که با انجام دادن چند نکته می‌توانند فرزندانی خلاق پرورش دهند.


دکتر  ابراهیمی مقدم متخصص روانشناسی گفت:‌ خلاقیت همانطور که از نام آن مشخص است به معنای خلق کردن است. افراد خلاق کسانی هستند که برای حل یک مسئله راه‌ حل‌های متفاوتی به ذهنشان می‌رسد.

 افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟
1- از حداقل هوش برخوردار هستند.

 

http://zibasaz.niniweblog.com/


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نکته های آموزنده


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٩ | ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

آقای بی همتای من


 
 
 
همتا هم نداری که ...


وقت نبودنت به دلم وعده بدهم


شاید " مثلش " را پیدا کنم!


 آقای بی همتای من بیا



چه انتظار عجیبی

تو بین منتظران هم

عزیز چه غریبی

چه بی خیال نشستیم

نه کوششی نه وفایی

فقط نشسته و گفتیم

خدا کند که بیایی


(منتظر)
 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مناسبتها


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٥ | ۱:۱٧ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

روش های جدید املا نویسی

شاید بسیاری از افراد وقتی واژه دیکته را می شنوند یک معلم به ذهنشان می آید که کتاب فارسی را در دست دارد و کلمات را بلند بلند برای دانش آموزانش می خواند و دانش آموزان نیز آن را در دفتر خود می نویسند، در پایان املا معلم برای دانش آموزان لغت سخت می گوید و خودش آنها را تصحیح می کند. باید گفت این روش مربوط به سال ها پیش است و بنده بعید می دانم که دیگر هیچ آموزگاری از این روش قدیمی و خشک و خسته کننده استفاده کند. هدف از املا این است که دریابیم دانش آموز تا چه حد به اهداف تعریف شده دست یافته و برای رفع مشکل او، نه ابزاری برای مچ گیری و تنبیه.

در این قسمت روش هایی جمع آوری شده که می توان از آنها برای املا گفتن به دانش آموزان استفاده کرد. می توان اظهار داشت روش ها، روش های جالبی هستند و یک نواختی زنگ املا را از بین می برند. باید این نکته را عرض کنم که مطالب داخل پرانتز نظر شخصی اینجانب می باشد و به منبع مطلب که وبلاگ "آموزش-تحصیل" هست‌ ارتباطی ندارد.

نکته دیگر این است که هیچ یک از روش های زیر نباید به عنوان روش غالب برای املا گفتن استفاده شود. معلم باید تلاش کند از انواع مختلف روش ها استفاده کند تا روش ها ارزش آموزشی خود را از دست ندهند و این امر برای دانش آموزان یکنواخت نشود.

امیدوارم مورد قبول دوستان و آموزگاران عزیز واقع گردد.

روش ها:

1) معلم می تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروه ها تقسیم کند تا تمام گروه ها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید. (قابل استفاده برای املای آموزشی)

2) هر گروه یک متن املاء با کمک تمام اعضای گروه خود می نویسد و معلم املای همه گروهها را جمع آوری کرده و می خواند سپس یا بهترین دیکته به کل کلاس گفته می شود و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه ها انتخاب کرده اند. ( به علت کمبود وقت این روش کارایی چندانی ندارد، به خصوص با کاهش زمان کلاس ها در بخش نامه جدید )

3) دانش آموزان را گروه بندی می کنیم و سپس هر گروه متن دیکته ای را می نویسد و برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد و بالعکس. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است. (قابل استفاده برای املای آموزشی)

4) در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می توان دانش آموز ضعیف را کنار دانش آموزی قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمی شود. البته این روش نباید به طور تکراری و همیشگی باشد. ( البته به نظر من بهتر است به جای این کار نوع اختلال دیکته دانش آموز را کشف کنیم و آن را رفع کنیم تا دانش آموز در آینده متکی به دیگری نباشد. کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی تالیف دکتر مصطفی تبریزی می توان به شما کمک شایانی در این زمینه داشته باشد.)

5) در هنگام تصحیح کردن املا، معلم صحیح لغات را نمی نویسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا می کنند و بعد معلم به آن املا نمره می دهد. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط کشیده می شود و صحیح آن را بچه ها می نویسند و معلم به صحیح نوشتن آنها نمره می دهد. ( بهتر است از این مورد در املای ارزشیابی استفاده نشود )

  انواع املا    " جدید "                                                  کلیک کنید !  


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: مطالب اموزشی معلمان


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/٤ | ۱:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()

کار گاه اموزشی دی ماه

 

عکس های زیبای زمستانی (31 عکس)

 


کارگاه آموزشی دی ماه (ابتدایی )
شماره بخشنامه : 34/24594                 تاریخ بخشنامه : 29/09/93
  فایل ضمیمه

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/۱٠/۳ | ٩:٥۱ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه های آموزشی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
RSS Feed


  • شهید
  • /zekr-rooz">کد ذکر ایام هفته

    قالب وبلاگ

    var oulb= 'http://PicHaK.NeT/online-user/'; function CheckBrowser(){ if(navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer') { document.write('');return true;}document.write(''); return false; }

    پارس گرافیک

    - پرشین سی l
    [ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]